Fyra klassiska utombordare på 80 hk i hård kamp

Fyra klassiska utombordare på 80 hk i hård kamp

Vi ställer fyra 80-hästare i varsin ringhörna i en kamp om vem som bygger den bästa utombordaren i klassen supermellanvikt. Matchen ­avgörs på poäng snarare än på knock-out. ­

Fyra motorer av fem möjliga finns på plats när vi ställer marknadens 80-hästars utombordare mot varandra i en stenhård ­kraftmätning. Vi saknar Selva som inte lyckas få hem sin ­direktinsprutade 80-hästars tvåtaktare, men modellen är heller ingen storsäljare. 

Startfältet består av Honda BF80, Mercury F80, Suzuki DF80 och slutligen Yamaha F80.

Vi mäter fart, bränsleförbrukning, acceleration och bullernivå, allt med två personer ombord. Samtliga fyra motorer är fyrtaktare och kvalar in enligt gällande miljökrav. 

För att utföra delmomenten så seriöst som möjligt har vi god hjälp av diverse mätinstrument såsom GPS, genomströmningsmätare, tidtagarur och dBA-mätare (bullermätare).

Läs mer: Här är världens största utombordare

Svenska Ryds 628 MidC agerar denna gång testbänk och är en sportig styrpulpetare med kompetenta gång­egenskaper. Båten är byggd i glasfiberarmerad plast och är 6,25 meter lång och 2,34 meter bred. Vikt utan motor är 720 kilo och rekommenderad motor är 80-150 hästar. Som ni ser kör vi med det minsta rekommenderade motoralternativet för att sätta mesta möjliga press på testdeltagarna. Testen går av stapeln på Bergshamra Varv och ­representanter från samtliga motortillverkare finns på plats.

Fart

När vi mäter toppfarten så skiljer det faktiskt en del mellan 80-hästarna. Yamaha F80 är snabbast på topp med hela 34,5 knop följd av Mercury F80 med 32,2 knop. Med "plattan i mattan" presterar Suzuki DF80 och Honda BF80 31,8 respektive 31 knop. De 3,5 knop som diffar mellan snabbaste och långsammaste är faktiskt en klart märkbar skillnad.

Det är klart att topprestanda betyder en del vid val av utombordare, men man ska absolut inte lägga alltför stor vikt vid detta. De flesta använder trots allt toppkapaciteten ytterst sällan. 

Läs mer: Här är världens vackraste utombordare

För en tid sedan var jag hos en båthandlare där jag kopplade upp mig med diagnosinstrument mot ett tiotal moderna utombordare av olika fabrikat mellan 80 och 200 hästar för att få en bild av hur motorerna brukas. Det visade sig faktiskt att maskinerna i genomsnitt endast använts mellan fyra och fem procent av sin totala gångtid på toppvarv eller strax under. Ett par av maskinerna hade inte toppvarvat alls. Förbluffande, eller hur?

Yamaha vinner fartmomentet före Mercury.

Bränsleförbrukning

Bränsleförbrukningen mäter vi vid fem fasta ­hastigheter och vid toppfart, en effektiv metod att jämföra utombordare mot varandra. 

Tittar vi noga på alla bränslenoteringar så ser vi att förbrukningen faktiskt inte diffar så mycket mellan maskinerna som man kanske önskade. Märkbara skillnader ger av naturliga skäl mer krydda åt artiklar som denna. Vi kan dock trösta oss med att Suzuki DF80 sticker ut en smula genom att dra minst bränsle vid 15 och 20 knop samt vid toppfart. 

Vid 25 och 30 knop tar Yamaha F80 över som den snålaste, om än marginellt.

Tittar vi närmare på förbrukningen vid 15 och 20 knop, där Ryds 628 MidC går som mest ekonomiskt, kan vi slå fast att det skiljer fickpengar mellan testmotorerna.

Som mest diffar det vid 30 knop där Honda sörplar i sig 0,9 liter bensin per sjömil medan Yamaha endast förbrukar 0,77 liter. 

Räknar vi ut genomsnittsförbrukningen vid våra givna farter mellan 15 knop upp till toppvarv så blir Yamaha F80 snålast på 0,72 l/nm, sedan kommer Suzuki DF80 på 0,73 l/nm, Mercury F80 på 0,76 l/nm och sist Honda BF80 som drar 0,77 l/nm. Förbrukningen är väldigt jämn mellan de olika fabrikaten även om Yamaha är marginellt snålare än de andra.

Acceleration

När vi mäter accelerationen 0–15, 0–25 samt 15–25 knop har samtliga motorer en bra dag på jobbet trots att 80 hk faktiskt är det minsta möjliga motoralternativet för denna Ryds 628 MidC. Allesammans orkar dra upp det 6,25 meter långa skrovet med klart godkänt resultat. Det skiljer knappt något mellan kombattanterna vid något av de tre momenten. 

Mercury F80 är rappast mellan 0 och 15 knop medan Honda och Suzuki är piggast mellan 0 och 25 knop. Mellan 15 och 25 knop tar Honda hem segern. Måste vi utse en vinnare i accelerationsmomentet får det bli Honda BF80 som tar hem två grensegrar av tre möjliga.

Ljudnivå

I bullermomentet, som är en nog så viktig faktor vid val av utombordare, kan vi fastställa att Yamaha F80 bullrar minst vid samtliga givna hastigheter förutom vid 15 knop där Honda är mindre högljudd. Sämst presterar Suzuki DF80 som bullrar mest vid alla fem ljudmoment.

Jämför vi dessa moderna utombordare med gamla tvåtaktare med förgasare så kan vi med lätthet konstatera att dagens motorer inte bara är avsevärt snålare utan också märkbart behagligare att köra vad gäller bullernivån. Och det gäller faktiskt i hela varvtalsregistret. Med gasen i botten dånade exempelvis gårdagens tvåtaktare i den här storleksklassen mellan 90 och 95 dBA, idag ligger motorerna mellan 82 och 84 dBA. En grym skillnad och en fantastisk teknikutveckling som jag hoppas kommer att fortsätta så långt det är möjligt. Med dagens moderna ­utombordare, i marschfart, kan man ju faktiskt föra en hygglig ­konversation utan problem. 

Med gårdagens tvåtaktare på motsvarande varvtal fick man skrika sig hes för att göra sig hörd och svaret man fick tillbaka blev ofta i stil med: VA? JAG HÖR INTE!

Yamaha F80 kammar hem segern i bullermomentet.

Se vinnaren på nästa sida>>