Foto: Peter Samuelsen

Artiklar

Enkel åtgärd kunde förhindrat lyxbåtsolyckan

Efter att vi publicerade nyheten om Sunseeker 60an som sjönk längs norska sydvästkusten nyligen så har vi fått många kommentarer. Och de flesta handlar om samma sak – vad kaptenen direkt borde ha gjort för att undvika olyckan.

Text: Jens Augustinsson • 2016-05-30 Uppdaterad 2021-06-09

Nyligen skrev vi om en 60 fots Sunseeker som sjönk väldigt snabbt efter att den fått motorstopp i hög sjögång längs den norska sydvästkusten. Vågor började slå in över aktern och båten började vattenfyllas.

Besättningen räddade sig över i en livflotte och kunde senare oskadda plockas upp av en räddningshelikopter som larmades till olycksplatsen.

Efter att vi publicerade artikeln så har vi fått många kommentarer i våra facebookkanaler kring händelsen. Och de allra flesta är väldigt eniga om att en speciell åtgärd förmodligen skulle kunna hindrat olyckan från att inträffa.

De som kommenterat menar att skepparen direkt efter att motorerna stannat borde ha lagt ut ett drivanakare i fören på båten och på så sätt ha fått båten att vända upp emot vinden. Det hade hindrat vågorna från att slå in över båten och den hade sannolikt hållt sig flytande tills sjöräddningen hade kunnat bogsera dem i hamn.

Så här lät det i våra kommentarsfält:

Richard L Ett drivankare monterat i fören blir ett MÅSTE vid motorstopp i hög sjö!

Lars N ankare eller drivankare från fören hade nog vridit upp henne mot vind. vad syyyynd att se sånt där

Urban H Ingen tanke på att lägga ut släpankare? Och hålla upp fören mot vädret? Plus att av bilden o döma är det ingen våghöjd på 2 meter som artikeln säger?

Roger H Man kan ju lägga i ankare och surra tampen i fören så kommer den ju att lägga fören mot vågorna

Richard L Drivankare SKALL medföras!

Nästa sida: Så använder du ett drivankare

 

Här är ytterligare några tankar från våra kommentarsfält

Joel S Rengör tankarna oftare skulle jag säga, de går bra när de är fint väder men när de blåser och de börjar röra runt i tankarna så åker all skit upp och täpper till bränsleledningen, de bildas svampar i diesel som lägger sig på botten därför är de noga att rengöra.

Marcus L Tanka och serva oftare. 

Johan I På en så stor båt ska det sitta rejäla länspumpar o kunna trycka ut vattnet.
Måste nog varit skit i tanken annars stannar nog ej två stora maskiner.

 

 

Därför sjönk Sunseeker Predator 60an – trots att den inte sprungit läck

Enkel åtgärd kunde förhindrat lyxbåtsolyckan
Här är ett förslag på hur man kan arrangera sitt drivankare. Illustration: Skruvat.com

Ett drivankare används för att få båten att driva långsammare och den ända av båten där man fäster drivankaret vänder upp emot vinden. 

Som olyckan med Sunseekern visade hade ett drivankare förmodligen förhindrat vågorna att slå över båten om man istället haft fören mot vågorna. Samtidigt, om båten hade varit på väg att driva upp på land, så hade man bromsat båten och vunnit tid.

Drivankare används ofta av sportfiskare så att man inte ska driva för fort men används även vid körning så att man ska få en jämn trollingfart.

Bilden ovan är från skruvat.com och är ett förslag på hur man ska arrangera sitt drivankare.

Därför sjönk Sunseeker Predator 60an – trots att den inte sprungit läck

TV: Därför sjönk lyxyachten Baaden vid sjösättning

TV: Här sjunker Sweden Yachts 45:an mitt ute på havet

TV: Han bor i livflotten vid sin sjunkna båt


Text: Jens Augustinsson • 2016-05-30
ArtiklarLivetOmbordBåtolycka
Scroll to Top