Så räddar du en dränkt inombordsmotor

Så räddar du en dränkt inombordsmotor

Ju snabbare insats desto större chans. Om din båt sjunker är det en kamp mot klockan att rädda det som räddas kan. Här visar Praktiskt Båtägande hur du väcker liv i en dränkt motor.

Det var en måndagseftermiddag strax innan midsommar som vi fick samtalet som ingen båtägare vill ha: "Er båt har sjunkit. Vi har lyckats pumpa ut det mesta av vattnet och pluggat igen hålet, så hon flyter nu. Men ni borde komma hit på en gång."

När vi kom ut på bryggan låg hon där och flöt, de enda yttre tecknen på dramat som utspelat sig här för en stund sedan var slangarna från länspumparna som hängde ut från skrovet. Med hjälp av ett långt rep drog vi henne från bryggan till upptagningsrampen. Motorn, som till stor del befunnit sig under ytan, fick absolut inte startas innan vattnet i den tömts ur. Snällt och fint gled hon över vattnet och upp på slamkryparen som vi använde för att ta upp henne.

Så räddar du motorn: Gå direkt till beskrivningen

Det gällde att skynda på, när som helst kunde pluggen i hålet släppa och då skulle vattnet börja tränga in igen. Det var kylvattenintaget som hade gått sönder och när det väl släppte så forsade vattnet in. Klubbens funktionärer hade gått förbi henne tidigare på dagen och då hade hon legat fint vid bryggan. Några minuter senare hade hon vatten upp till relingen. Hade de inte fått i länspumpen så snabbt och lyckats hitta hålet och täppa igen det hade hon antagligen legat på botten när vi kom dit. Så tur i oturen att det fanns folk i närheten som ingrep.

Med båten väl uppe på land klättrar vi ombord för att överblicka skadorna. Vårt nydragna elsystem och batterierna är täckta av en grön sörja och batterilådorna är fulla med vatten. Batteripolskorna och kabelskorna har redan börjat korrodera. De nyinköpta sjökorten och flytvästarna har också de fått bada och ur dammsugaren går det att hälla vatten. Det som går att rädda läggs på tork i solen och sjökorten torkas av bäst det går. Även i själva båten finns det fortfarande en del vatten kvar, och det är bara att börja ösa och tvätta bort sjövattenslammet med rengöringsmedel.

Som tur är hade vi inte hunnit lägga i dynorna, och eftersom vattnet bara har nått upp till knähöjd inne i båten har inredningen i övrigt klarat sig utan nämnvärda skador. Men det största bekymret är naturligtvis motorn. Att köpa nya sjökort går på en tusenlapp, men de pengarna räcker inte långt när det gäller att ersätta en drunknad motor. Så prio ett blir att få motorn att starta, för att ånga ur allt vatten.

Nästa sida: Så räddar du motorn – steg för steg