Bäst går Takacat med en person långt bak i båten. Då lyfter skrovet och att nå 20 knop med en tiohästare är inga problem! Foto: Max Carlgren

Artiklar

Vi testar roliga gummibåten Takacat

Inte alla släpjollar är tråkiga och långsamma. Vi testar Takacat, gummibåten med racinggener från Nya Zeeland!

Text: Mikael Mahlberg • 2016-06-09 Uppdaterad 2021-06-09

För den som vill upptäcka nya farvatten är en liten gummibåt ett kul och billigt alternativ. På drygt fem minuter har jag sprättat upp paketet, anslutit elpumpen till bilbatteriet och pumpat upp min Takacat 300L. Desto jobbigare är det att kånka den 37 kilo tunga 9,9-hästaren från bakluckan till båten och sedan skruva fast den på akterspegeln, men nu väntar belöningen: en åktur. 

Takacat 300L är en tre meter lång gummijolle med katamaranskrov. Till skillnad från de flesta andra gummijollar går den på tuberna istället för durken. Det gör att Takacat inte suger fast mot vattenytan under färd, vilket ger högre toppfart men också mindre motstånd om båten dras efter till exempel en segelbåt.

Designen är från Nya Zeeland och tydligt inspirerad av landets stora marina nationalsport, den ­adrenalinfyllda Thundercat-serien där liknande gummibåtar kämpar mot flera meter höga strandbränningar under spektakulära ­tävlingar.

På dagens agenda står dock varken våghopp eller ­vansinnesåkning, däremot ska vi använda Takacat 300L som fotobåt. Katamaranskrovets fördel visar sig omgående när min kollega Max lite vårdslöst kliver ombord. Trots att han placerar sina 95 kilo på ena tuben lutar Takacat 300L inte det minsta. Stadigare flytetyg på tre meter är svårt att hitta!

Jag drar igång snurran och så puttrar vi ut. En bit bort seglar kollegan Anna i dagens andra testobjekt, dagseglaren ­Fareast 23. 

 

Vi testar roliga gummibåten Takacat
Vi valde Suzukis lätta 9,9-hästare till testet, men en så stor fyrtaktare är väl tung därbak. Planingströskeln blir rejäl. Satsa på en sexhästare.

Med en vanlig gummibåt hade det varit svårt att hinna ifatt den sportiga Fareast 23, som med hissad fathead-stor avlägsnar sig i 7 knop. Den farten är inga problem för den planande Takacat. Efter att ha kommit över den maffiga planingströskeln, som orsakas av fyrtaktarens tyngd, planar vi i 16 knop med två personer.

Takacat går mjukt och de små vågorna på Kanholmsfjärden är inga problem för gummituberna, vars inbyggda flexibilitet käkar upp stötarna.

Efter att ha lämpat av Max på en brygga testar jag racing­generna. Med full gas hoppar Takacat ur vattnet och toppar 20 knop. I den lilla båten känns det som 40 knop. Det som verkligen får hornen i pannan att växa ut är G-krafterna i girarna. Med rorkult girar båten på en femöring, och för att inte ramla av måste jag ligga ned på durken och burka. G-krafterna är extrema!

För den som gillar att färdas torrskodd finns dock ­bättre gummijollar. Takacats öppna förskepp – som gör det lätt och säkert att komma upp i båten från vattnet – är en dålig barriär mot vågorna. När jag släpper på gasen dyker förskeppet och vågorna spolar in över durken.

Tio minuter senare har jag tömt tuberna på luft med den medföljande elpumpen och packat in båt och motor i bakluckan. Takacat är ett roligt alternativ för den som söker en släpjolle till segelbåten eller varför inte leksak till ungarna. Den är stabil, lätt att ta sig upp på från vattnet och riktigt kul att köra. Du som gärna sjösätter i nya farvatten och ofta monterar av och på motorn bör dock satsa på en lättare sexhästare. 

Vi testar roliga gummibåten Takacat
Den medföljande elpumpen kopplas till bilens batteri och pumpar upp båten på fem minuter. Fyra separata luftkammare ökar säkerheten vid punka.

TV: Hon vet hur man tar sig upp i en gummibåt

Köp en gummibåt här är bästa tipsen


Text: Mikael Mahlberg • 2016-06-09
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top