Duell med Crescent Allure 20: Kan elmotor konkurrera med diesel?
Båtnytt har testat snipan Crescent Allure 20 med el- och dieselmotor. Och den klassiska motorn möter hårt motstånd. Foto: Joakim Hermansson

Duell med Crescent Allure 20: Kan elmotor konkurrera med diesel?

Båtnytt har testat två exemplar av snipan Crescent Allure 20 med elmotor respektive dieseldrift. Är tiden mogen för eldrift i deplacementsfart?

Anrika Crescent i Varberg har sedan 1950-talet försett svenska folket med fina småbåtar att åka på fisketurer och badutflykter med, ritade av Pelle Petterson, Harry Becker, Peter Norlin eller någon annan av de mest namnkunniga svenska båtkonstruktörerna. Nuför­tiden byggs båtarna i bolagets tio år gamla och helägda fabrik i polska Chojnice, med slutmontering och finjustering i centrala Varberg.

De stolta traditionerna hindrar inte att man också är i takt med tiden, och Crescent har i några år experimenterat med elmotorer som alternativ till förbränningsdito. Mellansnipan Allure 20 är drygt 6 meter lång, kan fås med eldrift istället för den vanliga dieselstånkan, och har redan sålts i en handfull exemplar med elmotor.

Innan jag ens kliver ner i de båda sniporna, som ligger sida vid sida i vårsolen på Getterön, kan jag direkt notera en stor fördel med Electric-versionen av Crescent Allure 20; att den stora motorhuven mitt i båten saknas. ­Elsnipans fria durkyta inbjuder till att lasta hummertinor, barn­vagnen, en trave flyttkartonger på väg till ­sommarstället, eller andra skrymmande attiraljer.

Vill du ha ännu mer plats, kan du också välja bort modulerna med trappsteg på sittbrunnens båda sidor. Under tofternas vattentäta luckor stoppar du undan flytvästar, sjökort, filtar, extrakläder och matsäckskorg, medan fendrar, tampar, ankare och fiske­grejer får plats i det dränerade utrymmet under akterdäck.

Nästa sida: Två koncept – Vilket vinner?