Här är Busters nya navigator – Q

Q är uppfinnaren som förser James Bond med smarta prylar. Men det är också ­namnet på Busters nya egna navigator –vi har testkört och gillar det vi ser.

Här är Busters nya navigator – Q
Om du är osäker på hur navigatorn fungerar kan du ställa in en förklaringsruta i överkant som talar om vad olika kommandon gör. Foto: Max Carlgren

Buster är numera inte bara båttillverkare utan även i navigatorbranschen. Efter att ha diskuterat under lång tid med Garmin att ta fram en ny produkt slutade det med att man för ett par år sedan bestämde sig för att ta fram en egen navigationslösning. Den går under det korta namnet Q och kommer att sitta som standardlösning i Busterbåtar från fem meter och uppåt från och med nästa år. I fortsättningen kommer du alltså inte behöva fundera på vilket märke du ska välja, utan precis som i moderna bilar är navigationen inbyggd.

Buster har med inspiration från surfplattor skapat ett system som ska vara lätt att använda med fingerspetsarna. Q har inga knappar utan det hela sköts på skärmen. Du zoomar med fingrarna precis som på plattan eller telefonen och menysystemet är uppbyggt för att vara lättnavigerat och intuitivt.

En snygg och smart funktion är att om du håller två fingrar på skärmen får du upp distansen mellan punkterna. Enkelt och användbart. Foto: Max Carlgren

Det betyder att man plockat bort många av de funktioner som finns i vanliga navigatorer. Ekolodet presenterar djup och en enkel historik som du kan använda för att hitta tillbaka till specifika platser, men det finns inga klassiska ekolodsbilder där du ser ekon av fisk eller olika funktioner för att se botten. Det är en djupmätare och inget mer.

I sidan av skärmen ligger en meny, klickar du på den översta knappen som har en symbol som ser ut som en hamburgare får du upp alla funktioner och inställningar i en menylista. Håller du hamburgar-knappen intryckt ett par sekunder kommer du alltid tillbaka till kartan centrerad på din båt, en smart genväg som är lätt att komma ihåg.

Förarplatsen är helt ­rensad på analoga instrument. Buster vill bygga in alla brytare utom för vind­rutetorkarna i skärmen. Foto: Max Carlgren

I menyn finns fönstret "mätare", en bild med alla data som spänning, bränsle, fart, varvtal, gångtimmar och annat som ersätter alla Yamahas instrument. Nästa kategori är "radio" där du hittar fm-radio, digital radio och möjlighet att strömma musik från en telefon via -bluetooth. Här finns sedan "väder" där du får en prognos för fem dagar framåt i tretimmarsintervaller. 

All data hämtas via en inbyggd 3G-uppkoppling. Båten är alltid ansluten till internet för att hämta data som behövs. I menyn finns även "inställningar" där du har begränsat med inställningar för enheten, exempelvis alarm, avståndsenheter och sjökortsdetaljer. Till sist hittar du en flik som heter "anvisningar" där det finns manualer för båten och navigatorn samt en smart idé där Buster gjort filmer med instruktioner för hur du kör, lägger till, slår knopar och trailar båten, bland annat. Dessa visas i bra upplösning på skärmen.

Skärmen ersätter alla Yamahas instrument. Du får upp fart, varvtal, spänning, bränsle, förbrukning, tid, motortimmar och annat. Du kan däremot inte anpassa bilden utan det är en förinställd presentation. Foto: Max Carlgren

I navigationsläget har du en knapp som tar dig tillbaka till båten, två zoomknappar och en knapp för rutter. Längst ned finns en mindre knapp för att ställa om mellan nord upp och kurs upp i sjökortsvisningen. Du kan zooma genom att knipa och spärra med fingrarna på skärmen eller genom att trycka på knapparna. En smart funktion är att om du håller någon av zoomknapparna intryckt ett par sekunder får du upp en förinställd inzoomad eller utzoomad bild. När du släpper återgår du till det zoomläge du var i tidigare. Ett enkelt sätt att snabbt få detaljer eller översikt utan att behöva trycka en massa gånger på en knapp.

Ytterligare en smart funktion är att du kan mäta distanser genom att sätta två fingrar på skärmen. Då får du upp sträckan mellan fingrarna. Det fungerar i alla zoomlägen, så att mäta en rak distans går på ett ögonblick. Utöver ekolodet finns även en inbyggd ais-mottagare som visar andra fartyg utrustade med ais-sändare. Det är en riktig ais, informationen hämtas alltså inte med fördröjning via internet utan från en ais-mottagare i båten.

Precis som i moderna bilar är navigationen inbyggd. Foto: Max Carlgren

Enheten vi testar är inte riktigt färdig, ruttplaneringen fungerar inte riktigt som den ska. Den klara navigatorn ska ha automatisk ruttplanering och den kommer att sitta i båtar av 2017 års modell. Q är gjord för att vara enkel att använda. Med det kommer också att det är begränsat med inställningsmöjligheter. Ekolod, ais och radar är tillval, och Buster antyder att man arbetar med att lägga till fler funktioner framöver.

Q är till för att visa var du är, vart du är på väg och hur djupt det är. Dessutom kan den hjälpa dig på vägen genom att visa väder och manualer och instruktioner för båten. Jag har testat de flesta navigationssystem på marknaden och måste erkänna att jag var skeptisk innan jag testade. Men Buster är helt klart något på spåren och har gjort en riktigt bra navigationslösning. Nu återstår att se om båt-köparna går med på att ha en Q istället för en Garmin i sin båt.