Prislapp för tjuvankrade båtar – flera miljoner kronor om året

Just nu finns det ett femtiotal pågående ärenden med tjuvankrade båtar runt Stockholm.
Något som kostar staden flera miljoner kronor varje år, rapporterar Dagens Nyheter.

Prislapp för tjuvankrade båtar – flera miljoner kronor om året
Foto: Istock

Runt om i Stockholm, vid kajer, bryggor och stränder, ligger flera båtar förtöjda utan tillstånd. En del av dem har legat där i flera år – ett problem som myndigheterna i flera fall inte har kunnat göra något åt. Men nu har staden polisanmält flera av de olovligt förtöjda båtarna, rapporterar DN.

Enligt tidningen kan det i slutändan ändå bli exploateringskontoret som får försöka avhysa båtarna, med hjälp av kronofogden. Detta i fall polisen inte kommer någon vart i ärendena.

Det stora problemet är att ta reda på om någon äger båtarna och vem som gör det i så fall. För utan någon ägare att kontakta så går det inte att frakta bort båtarna. Ett sådant handlade skulle nämligen kunna innebära att kommunen kan dömas för egenmäktigt förfarande.

Först när Stockholms stad har försökt komma i kontakt med ägaren vid tre tillfällen, men inte lyckats, så kan båtarna fraktas bort för att skrotas.

En dyr historia

Hanteringen av de tjuvankrade båtarna är en dyr historia. Anna Näslund är pressansvarig för Stockholms stads exploateringskontor. Till DN säger hon:

–  Det handlar om tiotusentals kronor per båt och ett par miljoner kronor varje år, som skattebetalarna får stå för.

Dessutom finns det ett annat problem med de tjuvankrade båtarna. Enligt DN är det inte helt klart hur båtägarna tömmer sina toaletter och så finns det risk att bensin och olja läcker ut i vattnet, rapporterar DN.

"Vi håller koll på varandra"

Tidningen har pratat med en båtägare som har sin båt i Årstaviken i Stockholm utan lov. För honom är det som ett sommarställe. Han ser inget problem med sin egen eller båtgrannarnas tjuvankring, bara det inte rör sig om båtar som är stulna.

–Alla har inte samma förutsättningar att betala för fina båtar och dyra båtplatser. Vi försöker göra så lite väsen av oss som möjligt och vill inte ha några problem. Vi stökar inte ned, utan slänger våra sopor i en sopcontainer och använder bajamajorna i närheten för våra toalettbehov. Vi håller koll på varandra, säger båtägaren till DN.