Foto: Mikael Mahlberg

Artiklar

Vi har testat Mercurys dieselsnurra

Utombordare på diesel? Jo, det finns. Vi har kört nya Mercury Optimax 175 hk, en tyst utombordare som drivs av diesel.

Text: Mikael Mahlberg • 2016-08-08 Uppdaterad 2021-06-09

Solen steker över Göteborgs skärgård och ett stilla västerhav. Rena idyllen – om det inte vore för en Stridsbåt 90 som med brölande dieselmotor ligger och krypkör på min babordssida. Dags att sticka.

Jag fäller gasreglagen och på en sekund drar vår testbåt – en rib – iväg och lämnar stridsbåten i kölvattnet. Snart är dieselbrölandet borta och det enda som hörs är hummandet från våra egna utombordare.

Det lustiga är att utombordarna på min rib och motorn i strids-båten går på samma bränsle: diesel.

Alternativen blir fler och fler för den som vill ha dieselmotorn på akterspegeln istället för under durken. Svenska Oxe diesel har utvecklat en egen dieselutombordare med remdrift. Orsaken är att militära storkunden Nato snart förbjuder bensin ombord på sina fartyg – vilket innebär att de som vill sälja motorer till försvarsalliansen måste ha en dieselutombordare i programmet.

På vår ribb hänger två exemplar av Mercurys nya -dieselsnurra, Optimax Diesel på 175 hästar. Det ger drygt 50 knop på topp. Testkörningen äger rum under High Speed Boating Operations forum i Göteborg, en flytande båtmässa för yrkesmilitärer, poliser, säkerhetstjänster och andra hårdingar. 

Vi har testat Mercurys dieselsnurra
Mercury Optimax Diesel är i grunden en bensinmotor som modifierats för att gå på diesel. Foto: Mikael Mahlberg

Vår testbåt heter Norsafe Marathon 900 och är en rib för dessa krävande användare. Skrovet är brandsäkert och till skillnad från nästan alla andra ribbar kan Marathon 900 också väljas i självrätande version: om båten rullar runt i höga vågor löser en slags airbag på targabågen ut och vänder skrovet på rätt köl.

Men tillbaka till motorn. Mercury Optimax 175 är en tre liters utombordare som går på diesel. Det gör den tämligen unik i världen eftersom motorn är helt färdigutvecklad och finns i produktion till skillnad från svenska Oxe. Den kommer att säljas till Nato, men även en svensk hantverkare eller annan yrkesanvändare kan köpa motorn. Dock inte privatpersoner – än så länge.

När vi kör runt på havet utanför Göteborgs hamn känns Optimax 175 som en vanlig bensinmotor. Tyst, snabb och mjuk acceleration utan dieselinombordarens väntetid och ryckighet.

Detta beror på att Optimax är en bensinmotor – i botten. Den tre liter stora tvåtaktaren är från början en Optimax 225 hk bensinmotor som modifierats lätt för att gå på dieselbränsle. Bland annat har den försetts med glödstift, alltså att förbränningsrummet förvärms innan bränslet sprutas in i cylindern. Bränsle-luft-blandningen antänds sedan av ett vanligt tändstift. 

Trycket inuti cylindern är högre i Optimax diesel än i bensin-versionen, men inte lika högt som i en “riktig” dieselinombordare. Dessutom saknar Optimax-dieseln överladdning. Därför är vår testmotor betydligt tystare än till exempel stridsbåtens Volvo Penta-diesel, vars turbovinande och knackande gång är typisk för inombordar-dieslar. Optimax diesel är också betydligt lättare än en diesel-inombordare med samma hästkraftstal.

Men jämfört med dieselinombordare har Optimax 175 hk också nackdelar. Den saknar det vridmoment som en typisk dieselmotor har. Och bränsleförbrukningen lär vara sämre, eftersom detta är en tvåtaktare. Priset på 352 000 kronor är också betydligt högre än för en bensinutombordare, faktiskt jämförbart med en inombordardiesel.

Varför ska du då köpa en Optimax diesel istället för en vanlig bensinsnurra – eller en inombordardiesel? Om du inte är Nato, vill säga?

I vissa länder, till exempel Norge, saknar många sjömackar bensin-pump. Ett annat svar vi får är: “Det kan vara aktuellt för den som hanterar stora mängder diesel i den övriga verksamheten.” Läs: är du till exempel lantbrukare och köper in diesel till vrakpris kan du köra båten i stort sett gratis.

 

TV: Här testar vi Oxe Diesel – en utombordare på diesel

TV: Vi kollar ordentligt på nya enorma Mercury 400 hk

Fakta: Mercury Optimax Diesel

Cylindrar 6
Volym 3 liter
Effekt 175 hästar
Vikt 235 kilo
+ Tyst
+ Trevlig att köra
– Dyr jämfört med bensin
– Ej samma vrid som dieselinombordare


Text: Mikael Mahlberg • 2016-08-08
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top