Foto: Dan Ljungsvik

Artiklar

Så funkar Nimbus 305 med elmotor

Med fokus på den tyska och schweiziska marknaden satsar Nimbus på eldrift. Försäljningssuccén 305 Coupé har försetts med elmotor från Torqueedo. Båtnytt är först ut med att provköra Nimbus nya E-Power-satsning

Text: Anna Sandgren • 2016-08-18 Uppdaterad 2021-06-09

Fakta

Nimbus 305 Coupé E-Power

Längd 9,70 meter
Bredd 3,25 meter
Vikt 4 500 kilo
Antal personer 8
Pris från 1 996 250 kronor

Båten är välbekant, men motorljudet helt nytt – eller snarare frånvaron av det. Efter att noggrant ha spanat in motorutrymmet, där nu två batteripack ersätter Volvo Pentas D3a, sätter jag förväntansfullt nyckeln i tändningslåset och vrider runt. Det hörs absolut ingenting. Däremot visar den extramonterade displayen tydligt att vi är igång. 

Den tysta kraften kommer från den tyska elmotortillverkaren Torqeedo. Bolaget hörde av sig till Nimbus med en förfrågan om att få köpa in en 365 Coupé för att göra försök med eldrift i den tyska sjön Starnberg. Försöket föll väl ut och samarbetet har nu trappats upp. 

Den här gången är det försäljningssuccén 305 Coupé som har försetts med framtidens drivsystem och ledare för satsningen är Nimbus själva. 305 Coupé har vi kört ­tidigare, i ett kylslaget Bohuslän förra vårvintern. Båten har tagit marknaden med storm och sedan introduktionen våren 2015 redan sålts i över 75 exemplar. 

Skrovformen är hydrodynamiskt optimerad för hastigheter upp till 20 knop, med bland annat knappt märkbar planingströskel. I praktiken innebär det att båten kan köras i hela fartregistret utan att dra upp stora svall eller förbruka mängder av bränsle. Skrovet sjunger med andra ord långsamhetens lov. Något som visar sig passa utmärkt för eldrift, när höga maxhastigheter inte är ett primärt mål. 

 

Så funkar Nimbus 305 med elmotor
I det som förr i tiden var ett motorrum för morrande Pentadieslar sitter det nu batterier och elmotorer. Denna ”tank” räcker till knappt 40 sjömil i låg fart.

Att 305 Coupé E-Power kommer bli en lika stor försäljningssuccé räknar Nimbus inte direkt med, men däremot är det ett sätt att möta både framtiden och ­marknaden nere i Europa. Störst potential för Nimbus E-Power finns det på den tyska och schweiziska marknaden. Här är ­restriktionerna för motorer och utsläpp av fossila bränslen i insjöar och kanalsystem redan hårda. 

Redan idag går 70 procent av Nimbus båtar på export och man har nått stora framgångar i Tyskland och England. 

– Självklart hoppas vi att även den skandinaviska marknaden ska visa intresse, men här är förutsättningarna annorlunda och det krävs en större omställning i hur vi ser på båtåkandet för att konceptet ska slå igenom, menar Niclas Augustin på Nimbus Boats. 

Det har blivit dags att lämna kajens trygghet. Vi glider ut i den i övrigt helt båttomma Eskils kanal. Ljudlöst ­smyger vi fram genom dimridåerna och får flanörer längs kanalkanten att stirra förvånat när vi plötsligt dyker upp ur vassen.

Jag styr in mot en av bryggorna och släpper av vår fotograf. Det är trångt mellan bommar, bojar och grunda strandlinjer. Ett utmärkt tillfälle att prova latemans-manövrering med bogpropeller. Det plötsliga oljudet får mig att studsa högt, men båten lyder blint minsta vink så kanske är det värt den brutna tystnaden. 

Känslan att köra en 30-fotsbåt som går helt ljudlöst är både ovanlig och snudd på surrealistisk. Det går inte fort, men det går framåt i en takt som möjliggör social samvaro ombord, utan störande motorljud. 

Framtidens framfärd i motorbåt påminner faktiskt om att segla, fast utan segelfladder. Liknelsen stämmer väl även sett till antalet knop. Som vår testbåt idag är rustad ligger marchfarten på 5,7 knop. I den här farten är det möjligt att tillryggalägga 22 sjömil. Har du inte bråttom och vågar välja en ännu lägre hastighet, på runt 3,5 knop, ska en laddning räcka till 37 sjömil. 

Att hastigheten på antalet tillryggalagda sjömil står i direkt förhållande till hur långt “eltanken” räcker är något vi tydligt märker när vi lämnat kanalen för att fortsätta ut på vågorna mot Långedrag. Här kan jag inte längre låta bli att skjuta gasreglaget i botten. Knopmätaren visar på 8,7 knop. Det är också den maxhastighet vi kommer upp i. Nu sjunker räckvidden avsevärt. I den här farten räcker laddningen i 4,3 sjömil. 

Motorn består av Torqeedos Deep Blue-system. Batterierna är desamma som ingår i flera av dagens moderna elbilar, men de är här anpassade och vidareutvecklade för marint bruk. I vår testbåt sitter en installation på 2 x 12,8 kW (25,6 kW). Laddningen ligger på 230 V eller 380 V. 

Det går också att uppgradera batteribanken. Då får man 4 x 12,8 kWw (51,2 kW) och ökar räckvidden med 90 procent. Som vi konstaterat i tidigare tester bjuder 305 Coupé på en förarplats med god sikt och genomtänkt disposition. Här har instrumentbrädan kompletterats med en tydlig display där föraren direkt får reda på batteristatus och räckvidd i förhållande till aktuell fart. 

När Nimbus 2009 tog fram sin första båt med eldrift i form av Nimbus 27 E-power, höjde många på ­ögonbrynen och båten fick både ris och ros. På pluskontot stod så klart både initiativet och framtidsvisionen med ett hållbart miljö­tänk i fokus. På minuskontot lyste den höga kostnaden och räckvidden. När den svenska båtjätten nu åter ­satsar på eldrift är det i ett helt annat format.

– Då gjorde vi satsningen själva och stod även för framtagandet av batterier med mera. Nu samarbetar vi med en redan etablerad partner och vi lyckas härigenom både ­säkerställa driftkvaliteten och hålla priset i schack. Dessutom var vi nog lite för tidigt ute förra gången, menar Niclas Augustin.

För vår testbåt får man betala cirka 400 000 kronor ­extra för att få den utrustad med eldrift. Men då slipper du också slabbande och tickande kostnader vid macken. Att tanka båten med el är snabbt och enkelt och laddnings­stationer finns numera i varenda gästhamn. 

Att förse just 305 Coupé med eldrift, vars skrovform är anpassad till hur och i vilka hastigheter man oftast faktiskt kör sin båt, istället för hur man tror sig köra den, är en satsning helt i rätt riktning. Och för den som inte har för bråttom kanske det också är det här som är framtidens melodi. Även om det lär ta ett tag till innan vi i våra skandinaviska farvatten är redo att stämma in i skönsången.

Så funkar Nimbus 305 med elmotor
Det går inte fort, men det går framåt i en takt som möjliggör social samvaro ombord, utan störande motorljud. Foto: Dan Ljungsvik

Bilder: Nimbus fem bästa

TV: Danalevi Furina 24 är läcker som en klassisk jänkare


Text: Anna Sandgren • 2016-08-18
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top