Så funkar Nimbus 305 med elmotor från Torqueedo
Foto: Dan Ljungsvik

Så funkar Nimbus 305 med elmotor från Torqueedo

Med fokus på den tyska och schweiziska marknaden satsar Nimbus på eldrift. Försäljningssuccén 305 Coupé har försetts med elmotor från Torqueedo. Båtnytt är först ut med att provköra Nimbus nya E-Power-satsning

Båten är välbekant, men motorljudet helt nytt – eller snarare frånvaron av det. Efter att noggrant ha spanat in motorutrymmet, där nu två batteripack ersätter Volvo Pentas D3a, sätter jag förväntansfullt nyckeln i tändningslåset och vrider runt. Det hörs absolut ingenting. Däremot visar den extramonterade displayen tydligt att vi är igång. 

Den tysta kraften kommer från den tyska elmotortillverkaren Torqeedo. Bolaget hörde av sig till Nimbus med en förfrågan om att få köpa in en 365 Coupé för att göra försök med eldrift i den tyska sjön Starnberg. Försöket föll väl ut och samarbetet har nu trappats upp. 

Den här gången är det försäljningssuccén 305 Coupé som har försetts med framtidens drivsystem och ledare för satsningen är Nimbus själva. 305 Coupé har vi kört ­tidigare, i ett kylslaget Bohuslän förra vårvintern. Båten har tagit marknaden med storm och sedan introduktionen våren 2015 redan sålts i över 75 exemplar. 

Skrovformen är hydrodynamiskt optimerad för hastigheter upp till 20 knop, med bland annat knappt märkbar planingströskel. I praktiken innebär det att båten kan köras i hela fartregistret utan att dra upp stora svall eller förbruka mängder av bränsle. Skrovet sjunger med andra ord långsamhetens lov. Något som visar sig passa utmärkt för eldrift, när höga maxhastigheter inte är ett primärt mål.