Två grabbar kan lätt ta sig i väg i en liten båt. Svårigheten ligger i att både styra och veva på samma gång, det är lätt att det svänger fram och tillbaka. Foto: Max Carlgren

Artiklar

Så bra är den handdrivna utombordaren

Världens mest miljövänliga utombordare drivs med vev och armkraft. Från att ha varit extremt skeptiska måste vi erkänna att den faktiskt fungerar

Text: Max Carlgren • 2016-09-21 Uppdaterad 2021-06-09

Jag såg den handdrivna utombordaren Free Wheeling första gången på båtmässan i Helsingfors i vintras. Och för andra gången på Allt för sjön i Stockholm. Där kom jag överens om att testa den med den -underhållande upphovsmannen från Australien. Han beskrev den som -revolutionerande. Jag skrattade och lovade att ge den en chans.

När jag så fick den på posten var det lätt att associera till en handdriven visp. Ett krökt rör format som ett S med en stor propeller i ena änden och en liten vev i andra är lätt att driva med. Frågan är om det går att driva något med den.

 

Så bra är den handdrivna utombordaren
Propellern är stor och med en utväxling på 3:1 får du bra snurr på den utan att ta i alltför mycket. Foto: Max Carlgren

Propellern känns överdimensionerad och är 35 centimeter i diameter. Hela prylen väger 2,5 kilo och utväxlingen på veven är 3:1. Jag monterar den på en liten plåtbåt jag hittar vid stranden på landet som inte väger många kilo och utser barnen till frivilliga testpiloter. Döm om min förvåning när de genast drar iväg i några knop bort förbi närmsta brygga. Jag inser snabbt att mina skrikta instruktioner inte når fram och jag möter dem på nästa brygga. Nyfiken hoppar jag ombord och följer barnens instruktion: VEVA SÅ HÅRT DU KAN!

Free Wheeling har två lägen: framåt och bakåt. Du kan svänga genom att vrida hela kornstruktionen och en liten skruv på sidan justerar hur hårt det är att svänga. När den är helt åtdragen går båten rakt. Åtminstone en stund. För när du vevar lossnar skruven och motorn börjar svänga lite i sidled. Men det gör inte så mycket för med en hand på röret och den andra på veven kan du styra båten samtidigt som du driver den framåt eller bakåt.

 

Så bra är den handdrivna utombordaren

En lätt vind fångar den lätta båten och jag parerar med motorn. Jag testar att ta en tur över viken och kan snabbt konstatera att den lämpar sig bäst för kortare transporter. Ska du längre sträckor är det helt klart mer effektivt att ro med åror. Men har du en liten, lätt båt, typ gummi-båt -eller liten plastbåt, kan du absolut använda Free -Wheeling. För att ta sig in med jollen från segelbåten till land är den många gånger roligare än åror. Och den är helt tyst, -behöver varken bensin eller olja och släpper inte ut några avgaser. Allt som krävs är svett och valkar i händerna. Den finns hos flera återförsäljare, bland annat Sea Sea och Byggplast och Båtprylar och kostar 1 495 kronor.

Dolprop – en delfinfena i stället för propeller

Så fick monsterbåten S-1 Sverige ett tredje liv


Text: Max Carlgren • 2016-09-21
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top