Därför skäller sjöräddningen på båtfolket

Fler fritidsbåtar i sjönöd. Ökat antal båtmotorstölder. Och många män som struntar i flytvästen. Det är baksidan av sommarens båtliv.

Därför skäller sjöräddningen på båtfolket
Sjöräddningssällskapet har haft mer att göra i år än förra sommaren. Foto: SSRS

Hela 565 sjöräddningar utefter Sveriges kust, Vänern, Vättern och Mälaren. Det inträffade mellan 1 maj till 30 juli i år, enligt Sjöfartsverket.   

– Det har varit 141 fler sjöräddningar än samma sommarperiod 2015. Drygt 70 procent av sjöräddningarna har varit relaterade till fritidsbåtar. Övriga uppdrag har varit hos handelsfartyg då det främst handlat om sjuktransporter till land, säger Ulrika Ekström, kommunikatör på Sjöfartsverket som samarbetar med bland annat Sjöräddningssällskapet, SSRS.

De tre enskilt största larmorsakerna har i tur och ordning varit grundstötningar, maskin- och propellerhaverier samt drivande båtar. Många nödlägen har varit relaterade till dåligt väder. 

– Tyvärr ser vi en tendens att allt fler nödställda saknar sjömanskap. Många har inte följt väderprognoser, och kan ha brustit i uppsikt när de kört för fort. Några räddningsuppdrag har ett samband med att förarna har varit onyktra, säger Ulrika Ekström.  

Sommaren 2016 sticker ut när det gäller att försumma flytvästar.

– När vi nått fram till de nödställda har det ofta varit män som saknat flytvästar medan kvinnor, barn och hundar bär flytvästar, säger Ulrika Ekström.

Göran Bolinder, vid sjöpolisen i Stockholm: 

– I somras var det ungefär lika många polisära ingripanden på sjön som förra sommaren. Det är allt från buskörningar på vattenskotrar till båtstölder, säger Göran Bolinder.

I Stockholms län har det hittills under sommaren inträffat tre tragiska båtrelaterade olyckor. I början av augusti körde en ribbåt på grund i hög fart och voltade utanför Saltsjöbaden. En 19-årig man ombord avled.

Den andra olyckan inträffade i slutet av juli. Det var en segelbåt i mångmiljonklassen som i åtta knop gick på grund norr om Tristonskär, sydväst om Möja. Bulben lossnade och den 14 ton tunga kolfiberbyggda båten kapsejsade upp och ned. Sjöräddningssällskapet räddade alla fem i besättningen, varav en var mycket traumatiserad.

Vid den tredje olyckan så körde en båt i hög fart rakt upp på land vid Fågelbro på Värmdö och två personer skadades allvarligt.   

På Västkusten har vädret varit sämre under sommaren jämfört med Ostkusten och Stockholms skärgård. 

Enligt Frans Dahlén, gruppchef på sjöpolisen region väst, är det en bidragande orsak till att båtlivet ur ett polisärt perspektiv varit lugnt på västkusten, och vid de stora gästhamnarna.  

– Den mest tragiska båtrelaterade nödläget inträffade i juni. Då var vi med och sökte efter en försvunnen person på en fritidsbåt mellan Åstol och Marstrand. När en räddningsbåt i sökinsatsen till slut hittade den drivande båten fann de ingen ombord. Vindarna var då rätt kraftiga i området, säger Franz Dahlén.

Nästa sida: Så många båtar stals i Sverige under sommaren