Sjöpolisen: De är värst på sjön

Våra vatten blir allt mer en lekplats för snabbgående motorbåtar av olika slag. Och inte sällan saknar fartsyndare och regelbrytare båtvana och sjövett.
Tidningen Praktiskt Båtägande tillbringade en dag med Sjöpolisen i Stockholm och pratade bland annat om hur man ska få bukt med problemen.
Så här sa sjöpolisen.

Sjöpolisen: De är värst på sjön
Ofta saknar det stora flertalet av dem som ställer till problem på sjön båtvana, säger sjöpolisen Claes Djurfeldt. Samtliga bilder: Thomas G Hyrén

Claes Djurfeldt och Ola Lekebjer arbetar som sjöpoliser i Stockholms skärgård. Men sina många timmar till sjöss ser de hur trenderna går i båtlivet och hur beteenden på sjön ändras över tid. Vissa saker har på senare tid växt till verkliga problem, som man på något sätt måste få bukt med. 

Snabba båtar i allmänhet och vattenskotrar i synnerhet väcker heta känslor. Luttrade båtägare, boende i skärgården liksom en del politiker förespråkar att det ska införas båtkörkort eller krav på nautisk kompetens för att köra motorbåt. I egenskap av sjöpoliser har Claes och Ola gjort en del egna iakttagelser.
– Vi märker ju att det finns ett behov av någon form av utbildning. Om det sedan ska kallas körkort eller vad du vill kalla det, det låter jag vara osagt. Ofta saknar det stora flertalet av dem som ställer till problem på sjön båtvana. De har köpt en snabb båt eller en vattenskoter, som sedan har blivit en leksak. De förstår inte hur farligt och allvarligt det är. Sjön är på inget vis förlåtande, säger Claes.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Som erfaren racerbåtsförare påpekar Ola Lekebjer att det inte är en orimlig tanke att koppla ett kompetenskrav till hastighet. Risken att orsaka skador på sig själv eller omgivningen ökar med farten. En kanot eller motsvarande flytetyg skadar ingen.
– Men ska du köra en vattenskoter i 60 knop, då är det ju bra om du har lite kännedom om sjövägsregler och lite om sjövett och sådana saker. Det är uppenbart att det finns problem med de här snabbgående farkosterna när man inte har omdömet att köra dem.
– Sedan om körkort är det som ska användas eller om det finns något annat verktyg, det vet jag inte, säger Ola. Det får de med högre lönegrad lista ut.

Polisen Ola Lekebjer jobbar som sjöpolis under högsäsongen, maj-september. Då växer antalet boende i Stockholms skärgård från 7 000-8 000 fastboende till över 150 000 personer och sjöpolisen behöver alla extraresurser de kan få.

Vi borde införa någon form av förarbevis kopplat till hastighet.
Ja
461
92
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!