Artiklar

Debatt: Bensin snart en lyxvara på halvlitersförpackning

Var finns det sunda i att sätta allt större motorer på våra båtar, när bensin snart blir en lyxvara som säljs på halvlitersförpackningar i entusiastbutiker? Läs krönikan av Praktiskt Båtägandes chefredaktör Philip Pereira dos Reis. Delta i diskussionen du också och säg din mening.

Text: Philip Pereira dos Reis, chefredaktör Praktiskt Båtägande • 2016-10-03 Uppdaterad 2021-06-09

Debatt: Bensin snart en lyxvara på halvlitersförpackning
Praktiskt Båtägandes chefredaktör Philip Pereira dos Reis höjer ett varningens finger när det gäller stora motorer.

Vi håller på med våra båtar för att det är kul och för att det ger våra liv ett rikare innehåll. Och jag vill verkligen inte vara någon partybroms men nu måste jag ta bladet från munnen.

Visst är det så att det är övervägande män som driver och styr i båtlivet och män sägs ju av hävd gilla stora och kraftiga maskiner. De senaste årens trender är absolut inga undantag. Se på exempelvis Anytec som bestyckat sin senaste monstermaskin, marknadsförd av hockeyspelaren Peter “Foppa” Forsberg, med inte mindre än fyra motorer på vardera 400 hästkrafter. Eller Buster som stolt visar upp sin nya Phantom med 700 hästkrafter därbak, fördelat på två motorer. 

Det finns en historisk teori och spaning som rör civilisationers uppgång och fall. Den hävdar att i slutfasen av varje högkultur, som till exempel romarriket, så upphöjs kockar och idrottsstjärnor och ges i det närmaste gudomlig status. En titt på vårt samhälle idag blir rätt slående. I synnerhet om man betänker att det teorin egentligen vill säga är att man flyr de verkliga problemen genom att hemfalla åt enkel förströelse och spektakulär underhållning. 

Båtbranschens förkärlek för bensinslukande muskelmaskiner är att blunda för de verkliga problemen och utmaningarna vi som planet står inför. Det är lite som att försöka sälja på alla konsumenter extremt exklusiva skivspelare precis innan cd-skivan släpps. Helt utan att skämmas.

Peak-oil är ett begrepp som varit med oss länge nu och gått från något fjärran och abstrakt till något som väntar oss precis runt hörnet. Bilbranschen har erkänt det faktum att bensin inom kort kommer att vara något som säljs i små halv-litersförpackningar i entusiastbutiker eller på apoteken. Hela samhället, både lokalt och globalt, förbereder sig på omställningen men båtbranschen fortsätter festa som om inget har hänt. “Jag vet! Vi ser om vi kan hänga på en motor till!”

Och kanske har det inte hänt, vi fortsätter ju köpa båtarna. Men om jag ska slå till på en farkost för ett par miljoner vill jag nog veta att den går att köra även om tio år…

Och visst elmotorer i all ära men det finns inte på kartan att de i någon stor skala kommer att kunna ersätta bensinmotorernas prestanda inom överskådlig teknologi. Kanske stavas alternativen istället SPRIT eller RAPS? Varför talas det inte om alkoholkonvertering av motorer?

Det är väldigt tyst kring motorbåtarnas framtid när oljan sinar. Vi på Praktiskt Båtägande kommer att hålla frågan levande.

Krönika: Det har gått inflation i hästkrafter

TV: Här kör Peter "Foppa" Forsberg sin monsterbåt för första gången

TV: Här är Seven Marine 627 S – världens största utombordare

TV: Så blev vi hästkraftknarkare – följ tidslinjen


Text: Philip Pereira dos Reis, chefredaktör Praktiskt Båtägande • 2016-10-03
ArtiklarLivetOmbordDebattKrönika
Scroll to Top