Vill du se Fullriggaren Falls of Clyde i verkligheten får du nog skynda dig på. Snart kan hon ligga på havets botten. Foto: Wikicommons

Artiklar

Därför riskerar världsunik fullriggare sänkas till sjöss

Världens sista bevarade fyrmastade fullriggare med stålskrov lever en tynande tillvaro på Hawaii. Falls of Clyde är i så dåligt skick att man nu planerar att skjuta henne i sank till sjöss.

Text: Jens Augustinsson • 2016-10-14 Uppdaterad 2021-06-09

Den fyrmastade, stålskrovade fullriggaren Falls of Clyde har legat i hamnen i Honolulu sedan 1963, då hon räddades från upphuggning. Då var hon var bara dagar från sänkas i hamnen i Vancouver, Canada, för att bli en del av en vågbrytare.

Tack vare hennes starka koppling till ö-gruppen Hawaii räddades hon dit och gjordes till ett flytande museum. När hon kom till Hawaii genomgick hon en stor renovering. Sedan 2008 ägs hon av organisationen Friends of The Falls of Clyde. Men de har inte kunnat finansiera en renovering av fartyget. Enligt uppgifter på Wikipedia så skulle det kosta drygt 13 miljoner svenska kronor att få in henne i en torrdocka och ytterligare drygt 260 miljoner svenska kronor att totalrenovera skeppet.

Skicket är så dåligt att hon sen tidigare stängts för allmänheten. Hon har av hamnmyndigheten i Honolulu dömts ut som “osäker” och en risk för de som vistas i hamnen. I juni 2016 drog de också in hennes tillstånd att ligga förtöjd vid pir 7.

Läs mer: Så ska Götheborg räddas kvar i Sverige

Om inte någon dyker upp inom kort och löser finansieringen för renoveringen av Falls of Clyde, kommer hon med största sannolikhet bogseras ut på djupt vatten och sänkas. Det skulle innbära att världens sista bevarade fyrmastade fullriggare med stålskrov försvinner.

Falls of Clyde byggdes 1878 i Skottland av Russell and Company. Hennes jungfruresa gick till Karachi i dagens Pakistan. 1899 köptes hon till Hawaii, där hon bland fram till 1907 gjorde mer än 60 resor mellan Hawaii och San Francisco. Hon hade då med sig socker österut, seglade med allehanda varor tillbaka till Hawaii och tog även passagerare båda vägarna.
Hon byggdes senare om till oljetanker (jo, du läste rätt) och fungerade under en period som flytande bränsledepå i Alaska innan hon åter kom till Hawaii 1963. 

Därför riskerar världsunik fullriggare sänkas till sjöss
Snart måste du ha dykutrustning om du vill titta på den här på nära håll.

Så ska Götheborg räddas kvar i Sverige

TV: Tiden är ute för att rädda unik presidentbåt

TV: Spöklik Atlantångare kan sättas i trafik igen


Text: Jens Augustinsson • 2016-10-14
ArtiklarLivetOmbordSegelskuta
Scroll to Top