Så bra funkar det med elmotor på ekan

Tyst som en roddbåt och extremt lättstartad. Vi har testat att köra en liten plastbåt med Torqeedos elektriska utombordare och har både njutit och drabbats av räckviddsångest.

Så bra funkar det med elmotor på ekan
Kan jag ersätta besinmotorn med elmotor på min lilla båt nu? Läs artikeln så blir du kanske något klokare. Samtliga bilder: Max Carlgren

Det viner från snurran och plaskar lite i stäven. I övrigt är det tyst. Så tyst att jag kan komma väldigt nära fiskgjuse-paret som bor i viken jag är på väg in i. Med min tiohästars fyrtaktare som jag brukar puttra runt i när jag ska fiska drar fåglarna långt innan jag kan spana in dem. Nu lyfter de när jag är precis i närheten.

Det är tystnaden som är den största vinsten med att köra med elektrisk motor. Jag testar en Torqeedo 1003L på en gammal Saga på 4,2 meter. Den brukar ha en gammal Yamaha på fyra hästar på akterspegeln, men nu sitter alltså en utombordare som drivs av ett integrerat litium-jonbatteri på 18 Ah. Systemet går på 29,6 volt och batteriet väger 4,5 kilo. När du kört klart för dagen kopplar du loss batteriet och tar det i handen och bär hem det. När jag laddat ur batteriet nästan helt tar det över tolv timmar att ladda det fullt på 230 volt hemma i huset. Lite segt om du vill ge dig ut på en gång.

Samtidigt lockas jag av tanken att köra en liten båt på el. Jag håller till i en vik på -Värmdö på somrarna. Mitt emot finns ytterligare en vik, här kan man fiska och ungarna kan göra små utflykter. Till andra änden av viken är det runt två distans. Med tiohästaren på min vanliga båt går det snabbt att köra dit, i runt tio knop tar det inte många minuter. Men när du kör en utombordare som drivs på batteri blir det till att räkna lite.

Nästa sida: Största nackdelen med eldrift