Här är nya segelbåtsmotorn från Torqeedo – som monteras på rodret

Elmotortillverkaren Torqeedo syns i de flesta båtsammanhang just nu. De tillverkar allt från små aktersnurror för ekan till bjässar som ska klara planingsfart. Nu lanserar de också tillsammans med tyska segelbåtsvarvet Hanse en ny segelbåtsmotor – som monteras på rodret.

Här är nya segelbåtsmotorn från Torqeedo – som monteras på rodret
Hanse och Torqeedo har ett projekt ihop. Nu ska segelbåtar ha elmotorer – monterade på rodret. Foto: Hanse Yachts

Torqeedo är offensiva på elmotormarknaden och har motorer som täcker allt från de allra minsta till motorer som klarar att knuffa upp en 6,3 meter lång styrpulpetbåt i 25 knop. De har också arbetat i ett elmotorprojekt tillsammans med svenska Nimbus.
Tillsammans med Hanse har Torqeedo nu tagit fram ett koncept som de kallar Rudder Drive. I princip går det ut på att en eldriven foldingpropeller fästs direkt i akterkant på rodret.

Hanse 315 blir första serieproducerade båt som går att få med denna nya typ av eldrift.
Torqeedo hävdar att denna nya lösning kommer ge båten en fantastisk manöverförmåga genom att man givit rodret möjlighet att vrida sig 100 grader från centrumlinjen. Båten ska då enligt uppgift klara att svänga runt sin egen axel, både när man kör framåt och bakåt.

Motorns 4 kilowatts styrka (motsvarande 8 hästkrafter) ska kunna knuffa upp den 4 700 kilo tunga Hanse 315 i max sex knop, vilket ska vara i närheten av vad båten klarar med dieselmotor. I 4,5 knop på platt vatten uppges batterierna räcka 30 nautiska mil.
Hela motorpaketet väger 100 kilo mindre än dieselalternativet. Batterierna laddas fulla på tre timmar och när du seglar kan du också ladda batterierna genom att låta propellern vara utfälld och generera ström.

Trots detta är det väl inte utan att man känner att räckviddsångesten smyger sig på. Det är ju sällan väderförhållandena är optimala med platt vatten och medvind. De utlovade 30 nautiska milen i räckvidd kan nog snabbt reduceras om vädrets makter är emot en.

Den som vill stilla sin nyfikenhet mer kan bege sig till mässan Hanseboot i Hamburg, där Rudder Drive premiärvisas i slutet på oktober och början på november. 

Rodret ska kunna vridas 100 grader för att få maximal manöverförmåga på båten. Illustration: Torqeedo

Vid segling ska man kunna ladda batterierna genom att låta foldingpropellern vara utfälld så att den hjälper till och genererar ström.

Gasreglaget med display som vi känner igen från Torqeedos övriga motorer. Den visar batteriets laddningsprocent, sträcka du kan köra tills nästa laddning, fart och kraftuttag i watt.

Det där tror jag blir standard på många segelbåtar framöver.
Ja
166
38
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!