Om den här idén på flyger på Hydros 41, så finns det stora bränslebesparingar att göra genom att använda bärplan.

Artiklar

Möjligt att spara mycket bränsle med bärplan

Motorbåtar med bärplan går en ljus framtid till mötes – i alla fall om testerna som gjorts på halvskalemodellen av båten Hydros 41 funkar på den färdiga båten. De visar på stor bränslebesparing med hjälp av bärplanen.

Text: Redaktionen • 2016-11-02 Uppdaterad 2021-06-09

Foilande motorbåtar är heta. Svenska Candela är en bubblande elektrisk uppstickare, men de som kommit längst är kanske schweiziska Hydros, som vi rapporterade om i förra numret. De har redan testat en halvskaleprototyp av sin 41 fot långa daycruiser och har nu börjat bygga det första produktions-exemplaret.

Hydros 41 är en drygt 12 meter lång båt som ska göra 45 knop. -Bärplanen (foils) fälls ned och upp med en knapptryckning när du går in eller ut från grundare vatten. För att behålla rätt anfallsvinkel när båten möter vågor finns ett automatiserat styrsystem. Det enda föraren behöver göra är att styra båten.

Vid 18-20 knop trycker föraren på knappen till bärplanen, som fälls ned och lyfter båten cirka en meter över vattenytan – tillräckligt för att passagerarna ska slippa stökig Medelhavssjö. Kraften kommer från en dieselelektrisk hybridmotor där förbränningsmotorn går på ett optimalt varvtal och matar ström till elmotorerna. Kombinationen förbränningsmotor och foils ger en rejäl räckvidd.

– Vi beräknade att bärplanen ska spara 30-40 procent bränsle jämfört med en vanlig planande båt och halvskaleprototypen visar att det stämmer, säger Alessandro Di Benedetto på Hydros.

Båtnytt hoppas på en provkörning i Medelhavet under våren!

TV: Därför är svävande båtar framtiden – vi kollar in Hydros HY-X

Svenska elbåten Candela på bärplan premiärkörd – "Vi har Tesla att tacka för allt"

TV: Så ser det ut när en kölbåt flyger


Text: Redaktionen • 2016-11-02
ArtiklarLivetOmbordbärplanfoiling
Scroll to Top