5 värsta läckorna ombord – så löser du nödsituationen

Många läckage ombord upptäcks sent och då är läget i regel akut. Här kommer några tips, sammanställda av tidningen Praktiskt Båtägande, på var läckorna ofta startar – och hur du snabbt kan ta hand om dem i ett krisläge.

5 värsta läckorna ombord – så löser du nödsituationen
Misslyckas du med att täta läckan – kör upp båten på land. Då går den kanske att rädda istället för att den försvinner i djupet. Foto: iStock

Går du på grund så kollar du sannolikt direkt efter smällen om det strömmar in vatten någonstans.  Men det är inte ovanligt att läckan börjar utan att du märker det och att du upptäcker det först när du har hundratals liter inombords och durkskivorna flyter runt nere i båten. 

Vanliga anledningar är att slangar har lossnat eller att packningar till drev har gett sig. Många läckor går att nödtäta så att du kan länsa och ta dig hem på egen hand. Men du ska ändå alltid börja med att larma!
Börja inte med att försöka reparera om båten är full med vatten! Larma kan du göra via telefon till 112, eller via vhf. Har du Distressknapp på vhf-radion så tryck på den och börja sedan leta efter var vattnet strömmar in.

Är ni flera ombord kan en larma och de andra börja leta efter läckan, men det är viktigt att sjöräddningen känner till er situation. Löser ni den på egen hand är det bara att informera dem så avblåser de utryckningen. 

På följande sidor listar vi några vanliga anledningar till läckor – och hur du kan nödtäta dem.

Nästa sida: Så hanterar du läckande bälgar

Sidan 3: Så hanterar du trasiga bordgenomföringar

Sidan 4: Så hanterar du hål i skrovet

Sidan 5: Så hanterar du läckage av gasol och motorbränsle