Svensken Bo Zolland ligger bakom designen på superelbåten Candela

Namnet Bo Zolland är nog okänt för väldigt många. Men i båtvärlden är han ett respekterat namn efter samarbeten med bland andra amerikanska Glastron och svenska J-Craft. Han ligger också bakom en av de stora snackisarna i båtvärlden just nu – svenska eldrivna bärplansbåten Candela.
Följ med oss och möt en man med lugnt sinne – men djärva linjer.

Svensken Bo Zolland ligger bakom designen på superelbåten Candela
Designern Bo Zolland inspireras gärna av former från forna tider och förvandlar dem till ett modernt formspråk. Bilar och båtar är det han ritar om han själv får välja. Foto: Roger Olsson

Filmklipp där Bo Zolland intervjuas av Västerbottens-Kuriren om bärplansbåten Candela.

Reportaget nedan publicerades ursprungligen i Båtnytt nr 3-2013.

Det är många mil mellan den lilla staden Cadillac i Michigan i USA och Pilgatan i Umeå, ändå finns det en nära koppling mellan dem. I Umeå bor nämligen Bo Zolland som ska hjälpa Glastron tillbaka till det båttillverkaren var i sina glansdagar. 

Vi på Båtnytt blev nyfikna på vem han egentligen är och passade på att träffa honom när han besökte Stockholm.

Vägen fram till kontakten mellan mannen med linjerna och den famlande båtjätten var, som ofta i livet, krokig. Det började med en företagskrasch. 

Efter att båtjätten Genmar, med 14 båtmärken, fallit samman 2009 plockade en riskkapitalist ut tre märken som han trodde på: Four Winns, Wellcraft och Glastron. Han flyttade dem till Cadillac i Michigan och planterade in dem i Four Winns fabrik. 

Som ny designchef tog man fransmannen Christophe Lavigne, med ett förflutet hos Beneteau segelbåtar, han förstod att det gällde att hitta tillbaka till det som gjorde Glastron stort på 1970- och 1980-talen. Men hur? 

Några år tidigare satt Bo Zolland i Umeå och övade sig på ett nytt ritprogram. Han var då i 50-årsåldern, jobbade som teknisk illustratör åt ett stort japanskt företag och gjorde bland annat instruktionsböcker för skogsmaskiner. 

Från början är han verkstadstekniker och ingenjör, men har hela sitt liv alltid haft ett skissblock på armlängds avstånd och när jobbet som teknisk illustratör blev ledigt sökte han det, och fick tjänsten.

För att lära sig ett nytt ritprogram för 3D-design ritade han saker han själv gillar: bilar, motorcyklar och – förstås – båtar. Fordon han ritat i alla upptänkliga varianter sedan han låg hemma i sängen med ritblocket som liten pojke i födelsestaden Luleå. 

För att få lite feedback på skisserna la han ut en del teckningar på forum på nätet – och feedback fick han. Mycket positiv.

Så här har det sett ut under processens gång när Bo Zolland har dragit fram linjerna till den svenska eldrivna bärplansbåten Candela.

Candelas design är riktigt snygg!
Ja
19
3
Nej

– Då kände jag vilket otroligt självförtroende jag har för det här, det här kan jag ju! Det finns så många fula grejer med fel proportioner. Det där, kände jag, det har jag i mig, liksom direkt. När jag börjar skissa på en båt blir inte proportionerna fel.

Det låter som stora ord från en kaxig typ, men Bo Zolland ger inte alls intryck av någon kaxighet. Snarare är han lyssnande och lågmäld, men känslan för linjespel i motorbåtar vilar på trygg grund, och den norrländska dialekten förstärker intrycket av solid självsäkerhet. Kaxigheten sitter i formspråket.

Hans alster på olika internetforum ledde också till ett och annat uppdrag i båtbranschen. Bland annat var han med och drog linjerna i Golden Cut och vid omgörningen av prestigemärket J-Craft. Bo Zolland började bli ett namn i den lilla krets som sysslar med båtdesign. Men allt var i väldigt liten skala.

Så en dag kom det där samtalet som vi väl alla drömmer lite om. Telefonen ringer, du svarar och när du lägger på har din värld förändrats, till det bättre. 

Nästa sida: Hans läckra design övertygade båtjätten