Så dyrt är det med elinombordare i båten

Elmotorerna kommer på bred front, och utvecklingen av batterier tar nya kliv hela tiden. Tidningen Båtnytt har kollat in Torqeedos inombordsmotor på 80 hästar, Deep Blue 80i.
Vi kan snabbt konstatera att smakar det så kostar det. Och hur är det egentligen med räckvidden?

Så dyrt är det med elinombordare i båten
Nu kan du köpa båt med elinombordare. Men det blir svårt att räkna hem affären, om du inte kör väldigt mycket. Samtliga bilder: Joakim Hermansson

Inte ett enda högljutt brummande och aldrig ­någonsin några illaluktande avgaser. Att köra ­Designboats Tender 06 med Torqeedos nya ­elmotor Deep Blue 80i är en helt magisk och nästan lite smått surrealistisk känsla. När det oansenliga fartreglaget förs framåt händer allting väldigt snabbt och direkt. Det smala och lättdrivna skrovet med sin ­begränsade våta yta skjuter fart till ackompanjemang av ett svagt surrande ljud och några lätta vibrationer under fötterna. Någon vidare planingströskel känner jag aldrig, utan helt plötsligt är båten bara uppe i 25 knop. Eller 47 kilometer i timmen, som den elektroniska displayen intill ratten visar när jag sneglar på den.

 

 

När två batterier på vardera 12,8 kilowattimmar har stoppats ner i det förliga stuvfacket på Designboats Tender 06 återstår bara begränsat utrymme till annat.

Av displayen kan jag också utläsa att det bara återstår 22 kilometer att köra, eller 12 sjömil. Alltså inte mer än omkring en halvtimmas körning, vilket inte känns så imponerande. Och då har vi ändå laddat båtens båda starkströms­batterier knökfulla, med en kabel så kraftig att den släckte hela Stenungsbadens bryggservering innan vi justerat ner laddaren till halv effekt.

– Systemet kan laddas i ett helt vanligt eluttag också, men då tar det betydligt längre tid än om man istället kan använda högre effekt vid laddningen, konstaterar ­Martin Schwarz, marknadschef för det tyska elmotorbolaget ­Torqeedo.

Nästa sida: Så långt kommer du vid olika farter