Artiklar

Här spräcker vi 6 myter om båtar och båtliv

Vissa saker som har med båtlivet att göra tar vi kanske för sanningar utan att fundera mer på det. Men saker är inte alltid som man tror.

Text: Jens Augustinsson • 2016-11-09 Uppdaterad 2021-06-09

 

Myt 1.

Rostfritt stål är det mest rostbeständiga materialet

Har du någonsin funderat över varför de flesta båtbyggare använder brons eller plastgenomföringar unde vattenlinjen? Den största anledningen till att rostfritt stål inte används oftare är att det behöver kontakt med syre för att motstå korrosion. Det lilla utrymmet där genomföringen går genom skrovet är väldigt syrefattigt och då rostar rostfritt stål gärna. 

 

Myt 2.

Den som beger sig utomskärs med bara en motor kommer förr eller senare att ångra det.

Det finns säkert många som kan stödja din åsikt i den här frågan. Men tänkt dig till exempel att du får problem med bränsletillförseln, då påverkar det alla motorer. Och kör du på något så är det ju troligt att det skadar alla propellrar.
Det finns gott om fiskebåtar, bogserbåtar och andra typer av arbetsbåtar som går ut i riktigt elakt väder med bara en motor. Deras hemlighet? Noggrant underhåll.

 

Nästa sida: Insjöar är tryggare än havet

Myt 3.

En båt är säkrare förtöjd vid en brygga än vid en boj

Förutsatt att bojen är ordentligt förankrad och båten är ordentligt förtöjd vid bojen, så är en båt förtöjd på svaj bara utsatt för en risk – vädret. 

En båt som ligger förtöjd vid en brygga riskerar alltid att skava mot bryggan, båten bredvid eller Y-bommen. Och även om din egen båt är väl förtöjd så är du också beroende av att dina närmaste båtgrannar förtöjt ordentligt.

 

Myt 4.

Det blir aldrig tuff sjögång på sjöar

Det faktum att sjöar inte är vidsträckta och gränslösa på det sätt som ett hav är kan göra dem förrädiska. De är grundare än oceaner, vilket gör att sjöar får brantare vågor som kommer tätare i alla vindförhållanden. Även i stora sjöar är land alltid relativt nära, jämfört med på öppna oceaner, vilket gör att vågor studsar mot stränder och bidrar till att förstärka andra vågor. Detta kan skapa väldigt oregelbunden och stökig sjögång, som dessutom kan vara dubbelt så hög som vågor skapade av enbart vinden.

 

Myt 5.

Att vaxa botten gör båten snabbare

Tvärtemot är det så att en något ruggad yta är bättre för båtens prestanda. Att istället sandpappra botten på vilket sätt som helst utom i båtens längdriktning kommer öka fartresurserna, säger flerfaldiga världsmästaren i offshorracing Gary Ballough.
Det som händer är att den ojämna ytan tillåter luft att följa med in mellan vattnet och skrovet. Luften hjälper till att minska friktionen mellan vatten och skrov och skrovet flyter lättare genom vattnet.

 

Myt 6.

Segelbåtar har alltid företräde gentemot motorbåtar

Det är sant ända tills segelbåten startar motorn. Då spelar det ingen roll hur många segel som är satta, den kommer ändå räknas som en motorbåt och styrbordsregeln gäller. 

Det är sajten Boatingmag.com som tittat lite närmare på ett gäng båtlivsmyter och avlivat dem. På deras sajt hittar du fler.

10 saker som gör dig hatad i gästhamnen

10 misstag som gör dig hatad vid vårrustningen

Därför kan Göta kanals läckande slussar skapa slukhål


Text: Jens Augustinsson • 2016-11-09
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top