Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd

Bavaria 27 Sport är daycruisern som satte fart på Bavarias motorbåtsdivision. Mycket trä, och genomtänkt planlösning fällde avgörandet när Andreas Lundbäck var i köpartagen.

Köpguide: Bavaria 27 Sport – Bra byggd och mycket prisvärd
Fyra ventiler på skrovsidorna och rund taklucka ger gott om ljusinsläpp i kabinen. Tack vare peket och optimal pulpit är det enkelt att gå ombord på båten och det är gott om plats för fötterna på skarndäck. Samtliga bilder: Johan Cooke

Strax efter millennieskiftet avfyrades startskottet för segelbåtsvarvet Bavarias satsning på att också bygga motorbåtar. Men motorbåtarna hade inledningsvis problem. De ansågs tungdrivna och ha tvivelaktig konstruktion. Ett exempel var Bavaria 25 Sport, utrustad med en bensinmotor. 

– Bavaria 25 Sport var ingen hit. Den byggdes med för hög överbyggnad och en targabåge som var för stor för storleksklassen. Modellen blev rank, låg snett i vattnet och var vindkänslig, säger båtbesiktningsmannen Conny Zetterberg. 

Läs mer: Så säger besiktningsmannen om Bavaria 27 Sport

I samma modellfamilj lanserades senare Bavaria 32 Sport år 2003, och Bavaria 37 Sport året därpå.

Genombrottet kom 2005, då efterföljaren till 25:an, Bavaria 27 Sport, sjösattes. Bavaria 27 fick en annan skrovtyp med mer markerad V-form, steglister och stor bredd. Planingströskeln blev mindre markant och båten blev allmänt stadigare trots sin höjd. 

– Med Bavaria 27 Sport mognade Bavarias motorbåtar. 27:an blev i särklass en av de mest sålda motorbåtarna i Bavarias day-cruiserserie, säger Fredrik Östberg, som idag driver Båtaffären i Norrköping men tidigare arbetat i många år hos Bavariaåterförsäljaren Maxibryggan. 

 

Förarplatsen är bra planerad. Runtomsikten är inte helt optimal då kapellet är uppe.

Under 27:ans tillverkningsår, från 2005 till 2010, skedde endast små förändringar. Det tillkom en soffa i mittkabinen och en skylight ovanför köket, vilket gav betydligt mera ljus i pentryt. Kapellet fick lite mörkblåare nyans och rutorna i överbyggnaden blev tonade från år 2008 och framåt.

Bavaria 27 Sport utrustades med två olika motorer. Antingen en bensindriven 5,7-liters Volvo Penta V8 på 320 hästkrafter med duopropdrev eller dieseldrivna Volvo Penta D4 på 260 hästar med DPH-drev. 

Efterföljaren till 27 Sport i Bavarias DC-serie blev 28, som följdes av 29 vilken fortfarande tillverkas. I DC-klassen över 30 fot har Bavaria lanserat modellerna 32, 35 och 38.  

– Hittills har Bavaria tillverkat ett 30-tal motorbåtsmodeller. Kvaliteten blir allt bättre. Som nykund finns det betydligt fler möjligheter än tidigare att välja allt från soffdynor till marinutrustning ombord, säger Fredrik Östberg.

Nästa sida: Så tycker Andreas Lundbäck om Bavaria 27 Sport