700 hästar där bak. Nya XO Cruiser tar upp kampen i hästkraftskriget med konkurrenter som Buster och Anytec. Illustration: XO Boats

Artiklar

Nya XO har 700 hästar på akterspegeln

Finska XO ruvar på ett par stora nyheter – Cruiser och DFNDR. De är dock väldigt hemlighetsfulla när det gäller bildmaterialet. Men vi vet att en av båtarna går att ladda med 700 hästar i aktern.

Text: Jens Augustinsson • 2016-11-16 Uppdaterad 2021-06-09

När den stora båtmässan i tyska Düsseldorf slår upp portarna den 21 januari 2017 kommer finska aluminiumbåtstillverkaren XO ha två nyheter på plats. Detta avslöjar de redan nu. Men som bilderna avslöjar, så avslöjar de ännu inte så mycket kring hur båtarna kommer att se ut.

 

 

 

Nya XO har 700 hästar på akterspegeln
XO Cruiser.

Däremot kan vi berätta att den ena båten, Cruiser, är på 31 fot och som trenden bjuder så kan akterspegeln ta hela 700 hästkrafter. Man kan anta att de vill visa musklerna nu när lokalkonkurrenten Buster precis lanserat Phantom, som också kan bära 700 hästar. Och sedan tidigare har också svenska Anytec lanserat sitt monster 1221 med hela 1 600 hästar där bak.

I övrigt verkar det vara ett ganska traditionellt DC-upplägg på XO Cruiser med en helt öppen sittbrunn med en wetbar. I ruffen föröver ryms en dubbelkoj och en toalett med duschmöjligheter.

 

Nya XO har 700 hästar på akterspegeln
XO Cruiser.

Den andra båten heter DFNDR och även om bildinformationen också här är knapphändig, så kan man ana att namnet anspelar på biltillverkaren Land Rovers terrängklassiker Defender. Runt förarplatsen på den 27 fot långa båten skymtar vi en rejäl burkonstruktion som kröns med något som mest liknar ett riktigt rejält takräcke. Och i framkant på förarplats är det fullsmetat med feta strålkastare. Detta signalerar att de konstruerat en båt för tuffa tag.

Tuffa tag kanske det också blir om XO behöver ta fajten med Land Rover om varumärkesintrång på namnet Defender.

Nya XO har 700 hästar på akterspegeln
XO DFNDR.
Nya XO har 700 hästar på akterspegeln
XO DFNDR.

Text: Jens Augustinsson • 2016-11-16
ArtiklarLivetOmbordMotorbåt
Scroll to Top