Ostindiefararens öde avgjort – så ska pengakrisen lösas

Ostindiefararen Götheborg blev tidigare i år till salu efter att ägarnas pengar tagit slut. Nu verkar det finnas en lösning i sikte.

Ostindiefararens öde avgjort – så ska pengakrisen lösas
Förhoppningsvis kommer den här siluetten synas på älven i Göteborg även i framtiden. Foto: iStock

Ostindiefararen Götheborg har under den senaste tioårsperioden seglat på världshaven och fungerat som en flytande plattform för att marknadsföra svensk kultur och näringsliv och hjälpt till att knyta många vänskapsband med andra länder och regioner världen över.

Men när pengarna sinade i kassakistan såg ägaren Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg ingen annan utväg än att lägga ut henne till försäljning.

Nu har ungefär ett halvår förflutit sedan beslutet togs och till många svenskars glädje så ser det nu ut som att det finns en lösning i sikte som gör att skeppet kan stanna i Sverige.

Göteborgs-Posten skriver i en artikel att näringslivet, i form av ett par byggherrar, går in som finansiärer för att garantera att Götheborg blir kvar i Göteborg.

Ann-Sofie Hermansson (S) är kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Hon berättar för GP att nya finansiärer är på väg in men att stiftelsen Ostindiefararen Götheborg även i framtiden kommer äga fartyget
– Det är mycket som inte är riktigt klart än, men vi hoppas att det blir det inom en eller ett par veckor.

Idag betår ägarstiftelsen av SKF, AB Volvo och Stena tillsammans med de två kommunala bolagen Business Region Göteborg, BRG, och Göteborgs hamn. Enligt GP kommer sannolikt även ett tredje kommunalt bolag, Göteborg & co, ingå i framtiden. Men största delen av det ekonomiska ansvaret kommer näringslivet stå för.

Från politiskt håll verkar de flesta vara överens om att man vill ha kvar Götheborg i Göteborg. Dock under förutsättning att det finns andra än kommunen som tar det största ekonomiska ansvaret. I GP-intervjun försäkrar Ann-Sofie Hermansson (S) att så ska bli fallet.

Ostindiefararen ligger idag förtöjd vid Eriksberg på Hisingssidan av Göta älv. Enligt Mattias Jonsson (S), som är ordförande i Älvstranden utveckling, bolaget som som äger kajplatsen, är det troligt att skeppet blir kvar här inom överskådlig framtid.

 

Jag vill gärna att Göheborg blir kvar i Sverige.
Ja
99
2
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!