Bärplan är framtiden – även för enskrovsbåtar. Så här kommer nya Beneteau Figaro 3 se ut. Illustration: Beneteau

Artiklar

Här är världens första serietillverkade bärplansbåt

Foiling verkar vara framtiden även för enskrovsbåtar. Nu kommer Beneteau med världens första serietillverkade segelbåt med bärplan.

Text: Jens Augustinsson • 2016-12-05 Uppdaterad 2021-06-09

I Frankrike är Figaro-klassen en av många planstskolor för alla de ensamseglare som drömmer om att en dag få starta med en egen båt i ensamseglingens Mount Everest, nonstopseglingen runt jorden, Vendée Globe.

Kortfattat kan man säga att Figaro-klassen handlar om entypsracing och båten är utvecklad av franska Beneteau-varvet och Figaro-klassförbundet tillsammans med seglarna själva. Allt för att få en så optimerad båt som möjligt för rolig havs- och oceankappsegling, kanske främst single- eller double-handed.

Figaro-klassen skapades 1990 och 2003 kom andra generationens båt. Och nu är det dags att förnya sig igen. Flera av IMOCA 60-båtarna i årets Vendée Globe seglar med bärplan och det mesta talar för att utvecklingen av dessa kommer fortsätta. Så när man 2019 sjösätter tredje generationen av Figarobåten –Figaro Beneteau 3, har den också fått bärplan. Eftersom det är en entypsbåt som byggs av ett varv, så  innebär det bland annat att detta blir världens första serietillverkade, seglande enskrovsbåt med bärplan.

Den första testbåten ska vara i vattnet redan sommaren 2017 och till slutet på 2018 ska varvet ha tillverkat en första serie om 50 båtar. Bland nyheterna på Figaro Beneteau 3 ser vi bland annat:

Här är världens första serietillverkade bärplansbåt
Bärplanens lite udda form är till för att de ska skapa så lite motstånd i vattnet som möjligt. Illustration: Beneteau

Bärplanen

Ni som vet hur bärplanen på en IMOCA 60 ser ut blir kanske lite konfunderade när ni ser att Figaro får bärplan som är böjda åt motsatt håll. Enligt konstruktören Vincent Lau- riot-Prévost är detta för att man vill ge bärplanen lite andra egenskaper än på IMOCA-båtarna, där de ska skapa stor vertikal lyftkraft. På Figaro-båtarna vill man att bärplanen ska skapa så lite motstånd som möjligt i lätta vindar och minska avdriften vid full fart.

 

Skrovet under vattenlinje

Sandwichkonstruktion med skum, glasfiber och polyester som bindemedel är inga nyheter jämfört med dagens konstruktion. Nyheten under vattenlinjen återfinns i att barlasttankarna tagits bort.

 

Kölen

Den blir djupare med en smalare kölfena än tidigare, vilket ger mindre motstånd i vattnet. Den smalare fenan kompenseras av att att bärplanen nu istället hjälper till att minska avdriften.

 

Mast och segelplan

Precis som på IMOCA 60 så har masten flyttats något längre bak. Figaro 3 har också fått ett bogspröt. Seglen som används vid solosegling blir en fatheadstor, genua, fock, topphissad gennaker på 105 kvm och en mindre gennaker för riktigt lätta vindar. 

 

 

Här är världens första serietillverkade bärplansbåt
Kölbladet blir något smalare men djupare än på förra generationens Figaro. Illustration: Beneteau

Här störtar ensamseglarna i Vendée Globe genom södra oceanen – kolla in unika tv-bilderna

TV: Så ser det ut när en kölbåt flyger

TV: Följ med ombord på Beneteaus nya brutala flaggskepp


Text: Jens Augustinsson • 2016-12-05
ArtiklarLivetOmbordAtlantseglingbärplanKappseglingSegelbåt
Scroll to Top