Så ska svenska elbåten Candela bli framtidens folkbåt

Svenska elbåtstillverkaren Candela är nu uppe i över 50 förhandsbeställningar av sin första modell Candela Primero. Priset ligger på cirka 1,5 miljoner kronor styck. Men i framtiden siktar man på att bli en eldriven folkbåt för den stora massan.

Så ska svenska elbåten Candela bli framtidens folkbåt
Lyxbåt idag – folkbåt imorgon? Ja, i alla fall om tillverkaren själv får bestämma.

Det går bra för svenska elbåtsbolaget Candela. Prototypen till deras foilande elbåt har ännu inte lyft, men företaget kan redan räkna hem 51 förhandsbeställningar av den första modellen Candela Primero. Kunderna har en sak gemensamt.

– Det är 80 procent Tesla-ägare, och det verkar vara 80 procent entreprenörer, säger Candelas grundare Gustav Hasselskog.

Candela Primero får en prislapp på cirka 1,5 miljoner kronor plus moms vilket betyder att bolagets orderstock i runda slängar är värd drygt 75 miljoner kronor. Målet är att uppnå den siffran i omsättning redan första året med serieproduktion, då bolaget planerar att bygga alla 51 båtarna under 2018-19. Lyckas de, blir Candela Sveriges näst största varv sett till omsättningen – bara Nimbus är större. Och i den smala elbåtsnischen blir Candela näst störst i världen, efter amerikanska Duffy.

Dit är det dock ännu en bit kvar. Candela-teamet håller som bäst på att prova ut den första prototypen. I skrivande stund är båten torrsatt efter problem med drevet, men Gustav Hasselskog räknar med att den svenska elbåten snart ska foila en bit över vattenytan i 40 knop. 

Målet är att bygga världens första elektriska båt med prestanda som en fossildriven. Tack vare litiumjonbatterier och en elmotor på 42 kW hoppas Candela på en räckvidd om 60 sjömil i 25 knop.

Även om den sju meter långa Candela Primero blir en premium-produkt, är målet på sikt att bygga båtar för en bredare publik. Företaget har sökt pengar av EU för att finansiera en framtida, automatiserad massproduktion.

– Visionen är att vi ska trycka på och nå en massmarknad över tid, dagligdags är vi ganska hårt nedgrävda i det vi håller på med just nu. Men kommer vi loss med pengar för automatiseringsprojektet blir det definitivt av.

 

Jag skulle gärna köra en Candela.
Ja
68
6
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!