Reportage: Han är Sveriges enda träbåtsdetektiv

Varje träbåt har sin egen historia. Tidningen Praktiskt Båtägande har träffat runabout-fantasten Anders Værnéus, mannen som lever för att gräva fram dessa historier.

Reportage: Han är Sveriges enda träbåtsdetektiv
Tillsammans med dekorationsmålaren Anna Skattung vill Anders Værnéus hitta nya tekniker och metoder för att bevara gamla båtar åt kommande generationer. Samtliga bilder: Thomas G Hyrén & Anders Værnéus

Enligt elaka tungor börjar en träbåt att förfalla i samma ögonblick som de träd den är byggd av huggs ned. Det må vara hur det vill med den saken. Det är hur som helst en intressant tanke, eftersom platsen vi befinner oss på, Kölefors Bruk, är en nedlagd yxfabrik. Från 1912 och till mitten av 1960-talet hamrades yxämnen ur glödgat stål i den lokal som idag inrymmer ett flertal runabouts från samma tidsperiod. Eftersom flera av pärlorna är av svenskt ursprung finns det, i alla fall i teorin, en möjlighet att de skickliga hantverkare som en gång byggt dem har gjort det med Köleforsyxor i hand. Fast det får vi nog aldrig veta. Däremot är det ett faktum att här – mitt i den östgötska spenaten, som infödda storstadsbor gärna benämner landsbygden – har stockholmaren Anders Værnéus hittat hem.

 

 

På drömmarnas fält står i princip hela plastbåts-Sveriges födelse. Båten längst till vänster är den första stora plastbåt som tillverkades i Sverige från Fisksätravarvet. Bredvid den står en Realloy Pilen från 1960 tillverkad på Kordaverken i Svanesund. Upp och ned ligger en Ockelbo Sea Fun från 1958 och längst till höger en Fisksätra till.

De sista milen från Linköping i riktning mot Vimmerby är som en roadtrip rakt in i Astrid Lindgrens värld. Den slingrande vägen kantas av röda hus och ladugårdar med vita knutar, betande kor, hagar, åkrar och skogsklädda berg. I de här omgivningarna känns det lite apart att målet för vår resa är ett besök hos anrika Sjöexpress och dess nutida ägare Anders Værnéus, tillika landets främsta kännare av snabba motorbåtar från förr. Att Kinda kanal korsas och väg 34 understundom är omgärdad av vatten avhjälper inte känslan av udda plats att driva varvsverksamhet. När Anders en stund senare berättar om hur det gick till när han omgrupperade till Kölefors så är det en historia fylld av tillfälligheter.  

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

– Orsaken till att vi står här över huvud taget är att min familj sedan 1905 har ett sommarställe vid Kinda kanal som min farfars far lät bygga, han var en storgubbe i Linköping vid den tiden. Sommaren 1921 köpte han en ny racerbåt i Stockholm som kördes ned till det här sommarstället. Sedan dess har båten legat där, den ligger fortfarande där, i ett båthus som byggdes på hösten 1921. Båten är i absolut nyskick, aldrig renoverad, bara underhållen, allting är bevarat, säger Anders.

Allt var kanske inte bättre förr. Men nog var det snyggare.