Sugen på en turboladdad dieselutombordare? 50-hästaren Neander Dtorque 111 börjar säljas i slutet på januari. Foto: Neander Shark

Artiklar

Här är nya turboladdade dieselutombordaren

Allt fler tillverkare sneglar mot dieselmotorer. Här är en av de allra senaste – turbodieseln Neander Dtorque 111.

Text: Jens Augustinsson • 2017-01-10 Uppdaterad 2021-06-09

Vad som startade runt millenieskiftet med drömmen om att bygga en motorcykel med en 100-hästars turbodiesel har sedan dess ynglat av sig till att bli en 50-hästars turbodieselutombordare. I projektet hittar vi flera välkända varumärken som Selva, Yanmar (som man slutit försäljnings-distributionsavtal med), Bosch och Borgwarner.

En av de verkliga finesserna med den här motorn ska var att man genom motroterande vevaxlar i de båda cylindrarna ska få en mer vibrationsfri motor. Hur det hela fungerar beskrivs lite närmare i filmerna nedan. Motorn ska enligt tillverkaren också vara tyst och bränsleeffektiv.

Vikten kan dock verka något avskräckande för en 50-hästare. 175 kilo är till exempel 61 kilo mer än Yamahas tyngsta variant av deras 50-hästare och 71 kilo mer än motsvarande Suzuki.

Neander Dtorque 111 sätts i serieproduktion under 2017.

Neander Dtorque 111

Motortyp: 4-takts turbodiesel motorstyrka: 50 hk (vid 3 500-4 000 varv/min) Cylindrar: 2 Turbo: Vattenkyld och laddluftkylare Torrvikt: 175 kg

Här är nya turboladdade dieselutombordaren
50-hästars dieselutombordaren Neander Dtorque 111 sträcker ut. Foto: Neander Shark

TV: Här testar vi Oxe Diesel – en utombordare på diesel

Test: Mercury Optimax Diesel – dieselutombordare

Brittisk båtpress imponerade av svenska Oxe diesel


Text: Jens Augustinsson • 2017-01-10
ArtiklarLivetOmbordBåttillbehörDieselutombordare
Scroll to Top