Test: Dahl E660 – från fartmonster till ljudlöst glid

Ribtillverkaren Dahl Naval tar ­steget in i elbåtsvärlden. Med ett ­lättdrivet skrov och en elmotor från ­Torqueedo på 9,9 hk är Dahl E660 en bra ­komplementsbåt för turer till glasskiosken, eller för dig som har tålamod nog att färdas långsamt.

Test: Dahl E660 – från fartmonster till ljudlöst glid

Kontrasten är onekligen stor. Senaste ­ribben jag testade från Dahl Naval var ­deras extrema Dahl 32 c. Med dubbla ­vrålande bensinmotorer på vardera 430 ­hästkrafter nådde vi en topphastighet på 67 knop. Nya satsningen från Dahl Naval, som startades i Stockholm 2003, är en elbåt. För oss som känner Dahl-ribbarna ­sedan tidigare och som gillar deras snabba machofartsförmågor och sjövärdiga gång blir det en förväntningarnas saltomortal. Turligt nog visar sig landningen vara lyckad och ske på stabila fötter, fast förankrade i dagens alltmer ­miljömedvetna verklighet. Dahl Naval provar alltså nu ett betydligt tystare, långsammare och miljövänligare koncept. Nya Dahl E660 är framtagen i samarbete med de svenska, välrenommerade konstruktörerna, Ocke och Ted Mannerfelt. Det är dock inte den första båten utan tuber som lämnar varet. Sommaren 2015 sjösattes kabinbåten Dahl P10. Även här var Ted Mannerfelt konstruktör. 

Dahl E660 är ett smart alternativ för den som är miljömedveten och vill ha en båt för kortare sträckor.

Jag har bestämt möte med Janis Petrov, som är Dahl Navals representant i Sverige. Ovanligt nog är jag tidig. Jag ligger och hovrar med min egen båt i väntan på att Janis ska komma ut genom den slingriga kanalen från hamnen inne i Gustavsberg. Ljudlöst glider han plötsligt fram ur soldiset och upp bredvid mig. Det första jag slås av är hur fridfullt det ser ut. Det andra är enkelheten i designen, inredningen och framdriften. Och så självklart den talande tystnaden. Den som gör att vi kan prata i vanlig samtalston mellan båtarna, trots att hans fortfarande är i gång.

Vi byter snabbt båtar med varandra. Hunden och jag klättrar enkelt över de låga friborden. Trots båtens lätta vikt, 500 kilo, gungar den knappt ens till av vår tyngd. Den ligger stadigt i sjön. Vill du göra entré på ett mer moget sätt gör du det bekvämt via stäven där den rejäla hajfenan erbjuder extra stöd. 

Förarkonsolen är enkel och avskalad, men har inbyggd plats för navigator. Man sitter på akterbänken och kör.

Som vanligt vinner min nyfikenhet över mitt tålamod och det tar inte många sekunder innan jag skjuter fram gasreglaget till maxläget. I det närmaste ljudlöst glider vi upp i 7,5 knop. En hastighet som visar sig vara toppfart med den medföljande elmotorn från Torqueedo. Den lilla motorn på bara 9,9 hästkrafter räcker alltså för att få – en i elbåtssammanhang än så länge – hyfsad fart i skrovet. Det är bara att konstatera att Mannerfelt Designteam lyckats kons­truera ännu ett lättdrivet skrov. Bidragande är helt klart den långa vattenlinjen och den förhållandevis låga vikten på 500 kilo, samt den raka stäven som bidrar till att effektivt skyffla undan vattnet. Mitt ärliga intryck är att man har lagt stort fokus på skrovet, men mindre energi på inredningen. Och tja, valet av motor är ju etiskt korrekt –  jag vet att det är som att svära i kyrkan – men det vore roligt att testa vad båten gör med något mer krut i aktern. 

Inbyggda steg underlättar ombord- och avstigning vid skrovsidorna. Det är överlag lätt att röra sig ombord.

Att fara runt i 7,5 knop är dessutom inte särskilt hållbart i längden, åtminstone inte om du vill att batterierna ska hålla i längre tid än en knapp timme. Har du tålamod att istället färdas med en hastighet på mellan tre och fyra knop kan du köra i cirka tio timmar innan det är laddningsdags. Den hastighet du kör i står i direkt relation till hur länge batterierna håller. Ju lägre hastighet, desto längre tid kan du åka. I standardutrustningen ingår två Power 26-104 batterier och två stycken 1 700 watts snabbladdare, som gör att batterierna laddas fullt på två timmar.

På båda sidor om aktersoffan finns breda passager till akterdäck. Inredningen är enkel, men funktionell.

Invändigt överraskar Dahl E660 med sin rymd. ­Känslan har sin rimliga förklaring i att man på en yta av 6,6 ­gånger 2,25 meter valt att lämna en stor del av durken fri. Inredningen består av enkel möblering med sittbänkar i fören, en mindre förarkonsol med en närmast spartansk stol, samt en U-soffa i aktern och ett löstagbart matbord. För dig som reser med mycket packning finns det en stor stuv under aktersoffan. Även under en lucka i durken döljer sig ett stort stuvutrymme. Passagen ut till badbryggan och badstegen är bred nog för smidig passage. Dahl E660 är också utrustad med manuell länspump, brandsläckare, infällda mugghållare och totalt tre knapar, en i fören och två i aktern. Knaparna kunde varit både fler och större. Till båten finns än så länge bara ett hamnkapell, men tanken är att det till nästa säsong även ska gå att beställa till ett kapell som skyddar vid färder i sämre väder.

Redo för middag. Runt bordet i stäven finns gott om plats för både vänner och familj. Bordet kan fällas ner.

Soffan står helt klart för båtens bekvämaste sittplatser. Faktum är att den är rätt enorm i sammanhanget. Här ryms upp till tio personer. Det är klokt prioriterat. Den långsamma färden ger utmärkta möjligheter att samla vänner och samtidigt få chansen att tala till punkt. Färden till glasskiosken, krogen eller badviken lär ta längre tid än vad både du och vännerna är vana vid. Dessutom är den fri från störande motorljud. Det är just detta som är något av det fina med Dahls elbåtssatsning. Att man liksom stannar upp i dubbel bemärkelse. 

Skrovet är ritat av Ted och Ocke Mannerfelt. För passagerarna i U-soffan finns ett kapell att köpa till.

Nu är inte båten tänkt att förvrida köptankarna på dig som redan är inne på att köpa en snabbgående rib. Istället lanseras E660 som ett alternativ till dig som redan har en båt och som vill ha något att åka med kortare sträckor, kanske till och från krogen eller badviken, som har tillgång till laddning vid bryggan och som värnar om ­miljön. För dig som har gott om tid och hellre njuter av skärgård och ­sällskap utan stress är båten ett både miljö- och plånboksvänligt alternativ.