Debatt: Det är hög tid att börja tänka fossilfritt

Praktiskt Båtägandes chefredaktör Philip Pereira dos Reis blickar mot livet efter oljan.

Vilka bränslen, förutom vinden, ska vi förlita oss till efter oljan? Praktiskt Båtägandes chefredaktör Philip Pereira dos Reis lyfter blicken mot horisonten och spanar.

Vad gör vi efter oljan?

Redan i höstas skrev jag en ledare på temat och i den här utgåvan av Praktiskt Båtägande (nr 2-2017) återvänder vi till detta aktuella ämne. Eller aktuellt och aktuellt, det borde vara aktuellt även i båtbranschen. Men medan hela världen jobbar mot en omställning, alltifrån Teslas segertåg till den bekväma medelklassens plug-in-hybrid-suvar och trampandet på elcyklar, så agerar båtbranschen åt motsatt håll. Marknadsstrategierna verkar snarare vara tvärtom: Vi bygger större motorer. Släng på en snurra till!

Man blir ju lite dämpad, dyster, tveksam, frågande … Vad ska vi köra snurran på? Kommer min Cigarette någonsin att komma upp i plan i framtiden? Blir jag hänvisad till apoteket för att köpa mina små flaskor med bensin? Vad kommer min 400 hästars utombordare att vara värd?

Dystert, visst. Men! Tänk om vi för en stund ser möjligheterna?

Det finns gångbara alternativ för en hel del av våra flytetyg. För alla oss som inte främst prioriterar fart under motorgång så kan alternativen, när man väl sansat sig, istället vara lockande.

I nuläget så är de planande motorbåtarnas kraftkrävande energiförbrukning ett problem som inte är löst, men för många båtar med mindre inombordsmotorer är elen redan idag en intressant ny kärlek.

Vi är ju rätt många som sitter med segelbåtar bestyckade med gamla, tunga dieselmotorer som ska tjänstgöra när vi inte orkar hissa på eller när vinden sviker. Att stoppa i en yngre ättling till den gamla gjutjärnsgenuan känns inte så självklart vid sidan av dagens elmotorer och allt effektivare batterier.

Visst är gamla tändkulor charmiga, men när du på allvar börjar analysera ett skifte ser du så många fördelar. En elmotor väger bara en bråkdel av en oljebrännare och batterierna kan du placera där du helst vill ha vikten. Du slipper spill och kladd med oljor och drivmedel. Inga drivremmar sotar ner och du kan få ett motorrum som är rent och fritt från os och lukt. Inga generande oljefläckar smiter ut när du pumpar ur kölsvinet. Elmotorn är i princip fri från underhåll. Du slipper vinterkonservering i grevens tid utan kan istället lägga tiden på att i lugn och ro täcka din pärla inför vintern.

Den grundläggande infrastukturen för el är väl utbyggd och kommer knappast att krympa i framtiden. Solceller är idag nästan gratis jämfört med för tio år sedan och blir allt mer effektiva. Om du vill kan du ladda batterierna med den egna propellern samtidigt som du njuter av en härlig segling.

Ok. Alla problem är inte lösta. Men visst kan det vara kul att se alternativen och känna att de faktiskt kan locka?

Häng med oss på Praktiskt Båtägande så följer vi utvecklingen mot en ljudlös motorgång!

Läs hela temat "Efter oljan" i nummer 2-2017 av Praktiskt Båtägande som finns i butik nu. Där tar vi bland annat upp frågor kring vad branchen tänker, smartare skrov som drar mindre, motorer som dricker allt och hur skogen är en källa till energi.

Jag skulle sluta köra på fossila bränslen direkt om det fanns vettiga alternativ.
Ja
38
2
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!