Nya joystickstyrningen för mindre motorer

Joystickstyrning för utombordare har hittills främst fungerat på de allra största motorerna. Här är Suzukis variant för motorer i mellanstorlek. Båtnytt har provkört.

Nya joystickstyrningen för mindre motorer
Suzukis Optimus 360-system fungera på motorer från 150 hästar och uppåt. Foto: Joakim Hermansson

Joystickstyrning är egentligen ingen nyhet på fritidsbåtar. Volvo Penta har ju sitt system för inombordare med IPS-drev, och Yamaha har lanserat sitt Helm Master för större utombordare, bara för att nämna ett par exempel. Så när japanska Suzuki i samarbete med amerikanska Seastar Solutions nu slår på trumman för Optimus 360, är den stora grejen att det räcker med utombordare på 150 hästkrafter för att få det att fungera. Visserligen fortfarande i dubbelmontage, men ändå inte de bjässiga pjäser på flera hundra hästar som en del andra lösningar kräver.

Grunden för Optimus 360 är Seastars elektroniska EPS-styrning, med en rattväxel som automatiskt anpassar sig till motorns varvtal. Vid låg fart i hamn innebär det få rattvarv och lågt motstånd för snabb och lätt manövrering. När varvtalet och därmed farten sedan ökar, blir det mer motstånd i ratten samtidigt som antalet varv för samma roderutslag ökar. Det ger bättre känsla och kontroll i styrningen, ungefär som på en modern bil med progressiv och hastighetsberoende servostyrning.

 

Här ser vi placeringen av hydraulcylindrar, oljepumpar med styrbox, EPS-rattväxel, elektroniskt motorreglage, joy­stick, gateway och instrument kompletterat med autopilot.

En hydraulcylinder och en separat oljepump med styr­enhet krävs också till varje motor, liksom ett speciellt instrument och slutligen ett elektroniskt motorreglage, om det inte redan finns. Befintligt elektroniskt reglage kan kopplas in via en gateway, och kommunicerar med EPS-systemets nätverk via NMEA 2000. En kompatibel autopilot kan också hängas på, för ännu mer automatik. Det finns även möjlighet att installera EPS till existerande motorer som i originalutförande är mekaniskt styrda.

Några av fördelarna med EPS är att man helt slipper hydraulolja vid ratten och istället bara har den vid pumpar och cylindrar nära motorerna, samt att oljepumparna endast behöver jobba när man gör rattutslag, vilket både sparar el och minskar slitaget. För att sedan få själva 360-funktionaliteten tillkommer förstås också joysticken, som då blir förarens enda kontakt med båten när den ska manövreras. Optimus 360 är väl främst avsett för att lätt kunna hantera båten i trånga hamnar i låga farter, men fungerar också för att på ett enkelt sätt kunna hålla en stillaliggande position i strömt vatten, eller när sjö och vind påverkar. Snabbare än fem knop ska det i alla fall inte vara möjligt att köra med systemet aktivt.

Nästa sida: Så är det att köra med Optimus 360