Så gör vi bort oss när vi slussar – slussvakten berättar

Hammarbyslussen är sedan sommaren 2016 den enda vägen mellan Saltsjön och Mälaren. Av de 35 000 slussande fritidsbåtarna årligen är det alltid någon som klantar till det. Båtnytt ­träffar slussvakterna som sett det mesta.

Så gör vi bort oss när vi slussar – slussvakten berättar
Som slussvakt vid Hammarbyslussen i Stockholm har man sett det mesta. Varje sommarmorgon vid sextiden öppnar man slussarna för ett svanpar med fasta morgonrutiner. Samtliga bilder: Mikael Mahlberg

På en tavla inne på slusskontoret håller sluss­vakterna räkning på årets värsta ­missar. Under rubriken "simmare" är två streck ­dragna, nedanför "kontokort" står sex streck, och i kategorin med det obehagliga namnet "hängda" räknar jag till hela fjorton.

– Det är alltså hängda båtar, inte människor. Det är ganska vanligt att folk åker in i slussen och glatt förtöjer båten, sedan blir de hängande när vattnet sjunker. Simmare är de som faller överbord när de ska slussa och alltid är det någon som tappar sitt kontokort eller plånbok vid betalningen, förtydligar slussvakten Mats Collin. 

Om du någonsin färdats mellan Mälaren och ­Östersjön är det Mats, kollegan Tommy Berglind eller någon av ­deras arbetskamrater som sänkt ned eller hissat upp dig de ­dryga 50 centimeter det skiljer mellan insjö och hav. Varje år ­slussar över 30 000 fritidsbåtar ut och in. I år, när Karl ­Johan-slussen i Gamla stan stängt för renovering, har ­trycket varit extra högt på Hammarbyslussen som nu, ihop med Södertälje kanal, är den enda vägen ut i Östersjön.

Varje år är det ett antal båtägare som klantar till det. Ramlar du i skriver slussvakterna upp det på vita tavlan!

Vid mitt besök en decemberdag lyser fritidsbåtarna med sin frånvaro, och Mats har tid att visa mig runt på anläggningen. Under lugna morgnar som denna är annars slussbassängen en bra plats att meta i, eftersom ingen förutom personalen fiskar här. Rekordfångsten – bildbevis finns – är en 45 cm lång abborre. Själva arbetet går idag mest ut på att följa trafiken in mot slussen via ett tiotal skärmar inne i det bruna tegelhuset. Idag är Hammarby­kanalen tom sånär som på en bogserbåt vars kapten vant puttrar in mot slusskajen och hälsar på Mats. För proffsen är slussning en barnlek, men vi fritidsbåtskaptener klantar ibland till det. Misstagen sker på högsommarhelgerna när slussen är sprängfylld med båtar och stressade kaptener.

Mats minns den gången en morsk herre i en sprillans ny Anytec körde in i slussen. När Mats gick fram för att assistera skrek ägaren arrogant: "Du, jag kan köra båt" och förtöjde sedan, visserligen med en sjömansmässig knop. När slussportarna öppnades hängde den helt nya aluminium­båten sedan längs kajkanten.

– Han fick låna en kniv av mig och skära av tamparna. Han sa inte ett ord utan bara åkte ut ur kanalen. Båten verkade oskadd, men hans självförtroende hade nog fått sig en törn, minns Mats.