Interceptorer på frammarsch: ”Jag har blivit av med planingströskeln”

De traditionella trimplanen har fått hård konkurrens av interceptorsystem, som är både snabbare och effektivare. Praktiskt Båtägande har pratat med ett par båtägare som monterat system från Zipwake. Så här tycker de.

Interceptorer på frammarsch: ”Jag har blivit av med planingströskeln”
Aquador 22:an är aningen baktung och undermotoriserad. Nu har den fått interceptorer istället för trimplan. Foto: Lars Guditz/Zipwake

Yrkessjöfarten har länge använt så kallade interceptorer istället för trimplan. Interceptorerna går ner vertikalt tvärs färdriktningen och bygger upp tryck framför sig, som ger lyftkraft utan att bromsa lika mycket som trimplan gör. Eftersom slaglängden inte heller behöver vara lika stor blir de också snabbare. Det finns två svenska tillverkare av automatiska trimsystem med interceptorteknik, Humphree och Zipwake. Vi har här tittat närmare på Zipwake, som har ett betydligt lägre pris och därför känns mer aktuellt för eftermontering på äldre båtar. 

Den mekaniska delen av systemet består av en liten "låda" som monteras på akterspegeln. Ur den trycks själva interceptorbladet ner i vattnet av ett elservo. Det är en till synes robust konstruktion som ska tåla upp till 60 knops fart. 

Interceptorerna finns i längderna 30, 45, 60 och 75 centimeter, samt en V-formad interceptor för mittpositionen. Upp till tre stycken kan monteras på varje sida, plus en i mitten. Systemet ska klara båtar mellan 6 och 18 meter. 

Slaglängden på interceptorerna är 3 centimeter och det tar 1,5 sekunder från helt infällt till maximalt utfällt. Det är betydligt snabbare än motsvarande trimplan. Ju bredare interceptorer, desto snabbare och effektivare blir det. Dubblas interceptorbredden halveras reaktionstiden, eftersom interceptorn bara behöver gå halva sträckan för samma effekt. 

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Zipwakes verkliga styrka är styrenheten, som både är lätt att installera och att ställa in, och som med förvånansvärd ackuratess både hjälper båten upp i plan och tar hand om rullningar vid sidsjö. Styrenheten använder sig av manuella grundinställningar för båtens längd, bredd och vikt och mäter sedan med accelerationsmätare, gps och gyro hur båten beter sig i vattnet. 

Praktiskt Båtägande har vid flera tillfällen kört båtar utrustade med Zipwake, och vi är imponerade över hur snabbt systemet arbetar även vid besvärliga sidvågor. Inget automatiskt trimsystem för traditionella trimplan som vi har kört har varit i närheten av den förmågan. 

Det finns också en poäng med att de bara sticker ut ett par centimeter från skrovet, det är mindre risk att de skadas vid tilläggningar och du kan ha badstege monterad på akterspegeln. Dessutom är de estetiskt mer tilltalande, vid stillaliggande är de under vattenlinjen och syns knappt. 

 Nästa sida: Detta är nackdelarna