TV: Volvo Ocean Race byter till foilande enskrovsbåt – och katamaran

Volvo Ocean Race annonserar att man skriver om kartan för tävlingen totalt.

TV: Volvo Ocean Race byter till foilande enskrovsbåt – och katamaran
Den här båten kommer vi få se i Volvo Ocean Race i framtiden.

Volvo Ocean Race har vid en presskonferens (se den i sin helhet här ovanför) presenterat en rad nyheter för tävlingens framtid. Den största frågan den senaste tiden har handlat om huruvida man ska fortsätta med enskrovsbåtar eller inte.

Svaret på den frågan blev att man under delsträckorna ute till havs fortsätter med enskrovsbåtar, som utrustas med bärplan. Men man kommer också segla med foilande katamaraner under de så kallade in port-racen, som seglas på banor i eller nära hamnarna under tävlingens delstopp.
Tävlingsorganisationen öppnar nu för en budprocess kring vem som ska få designa en ny entypskatamaran på mellan 32 och 50 fot (10-15 meter).

Den nya enskrovsbåten kommer låna mycket dna från IMOCA 60-båtarna, som vi känner sen tidigare från bland annat ensamkappseglingen Vendée Globe. Och det finns också en baktanke med det. Båtarna ska gå att konvertera för att klara att klassas in för segling med en eller två personer under IMOCA-reglerna.

Men i Volvo Ocean Race-version utlovas att de nya 60-fotsbåtarna ska bli ännu vassare än systerbåtarna i IMOCA-cirkusen. Båtarna kommer förmodligen seglas med en besättning på fem personer och det kommer finnas ett flertal ännu icke namngivna funktioner som ska göra att man kan krama så mycket fart som möjligt ur båtarna.

Havsetapperna i tävlingen kommer även fortsättningsvis vara de viktigaste för att kunna ta hem totalsegern i tävlingen. Men resultaten för in port-racen kommer viktas upp, vilket innebär att det blir viktigt för besättningarna att kunna bemästra båda båttyperna.

För att lyssna på hela uttalandet om de nya båtarna, börja titta en timme in i filmen från presskonferensen.

Nästa sida: Här är fler stora förändringar för Volvo Ocean Race

Helt rätt att byta till en båt med bärplan.
Ja
29
3
Nej