Den här båten kommer vi få se i Volvo Ocean Race i framtiden.

Artiklar

TV: Volvo Ocean Race byter till foilande enskrovsbåt – och katamaran

Volvo Ocean Race annonserar att man skriver om kartan för tävlingen totalt.

Text: Jens Augustinsson • 2017-05-18 Uppdaterad 2021-06-09

Volvo Ocean Race har vid en presskonferens (se den i sin helhet här ovanför) presenterat en rad nyheter för tävlingens framtid. Den största frågan den senaste tiden har handlat om huruvida man ska fortsätta med enskrovsbåtar eller inte.

Svaret på den frågan blev att man under delsträckorna ute till havs fortsätter med enskrovsbåtar, som utrustas med bärplan. Men man kommer också segla med foilande katamaraner under de så kallade in port-racen, som seglas på banor i eller nära hamnarna under tävlingens delstopp.
Tävlingsorganisationen öppnar nu för en budprocess kring vem som ska få designa en ny entypskatamaran på mellan 32 och 50 fot (10-15 meter).

Den nya enskrovsbåten kommer låna mycket dna från IMOCA 60-båtarna, som vi känner sen tidigare från bland annat ensamkappseglingen Vendée Globe. Och det finns också en baktanke med det. Båtarna ska gå att konvertera för att klara att klassas in för segling med en eller två personer under IMOCA-reglerna.

Men i Volvo Ocean Race-version utlovas att de nya 60-fotsbåtarna ska bli ännu vassare än systerbåtarna i IMOCA-cirkusen. Båtarna kommer förmodligen seglas med en besättning på fem personer och det kommer finnas ett flertal ännu icke namngivna funktioner som ska göra att man kan krama så mycket fart som möjligt ur båtarna.

Havsetapperna i tävlingen kommer även fortsättningsvis vara de viktigaste för att kunna ta hem totalsegern i tävlingen. Men resultaten för in port-racen kommer viktas upp, vilket innebär att det blir viktigt för besättningarna att kunna bemästra båda båttyperna.

För att lyssna på hela uttalandet om de nya båtarna, börja titta en timme in i filmen från presskonferensen.

Nästa sida: Här är fler stora förändringar för Volvo Ocean Race

TV: Volvo Ocean Race byter till foilande enskrovsbåt – och katamaran
TV: Volvo Ocean Race byter till foilande enskrovsbåt – och katamaran

Sammanfattning av de nyheter som presenterades vid presskonferensen i Göteborg 18 maj 2017

• Den ultimata seglingsutmaningen

Efter upplagan som avgörs 2018 kommer Volvo Ocean Race att avgöras dels med en ny enskrovsbåt på 60 fot som har foils (bärplan), och dels med en “flygande” katamaran som ska användas för In Port Race-serien. Detta kommer att befästa tävlingens plats som den ultimata och mest mångsidiga utmaningen inom seglingssporten och stärka dess rykte som den främsta lagutmaningen inom professionell idrott.

 

• Enskrov med bärplan

Den nya enskrovsbåten är en entypsklass som designas av den eftertraktade franska båtkonstruktören Guillaume Verdier. Med den senaste tekniken inom utvecklingen av bärplan som lyfter båten kommer de bli otroligt snabba och spektakulära att titta på. Besättningarna blir troligtvis på 5-7 personer, med regelanpassningar som ska uppmana till fler unga seglare och fler lag med både kvinnor och män ombord. Tävlingen kommer att bygga åtta nya enskrovsbåtar som blir klara för leverans från och med januari 2019. De kommer att kunna leasas för att startkostnaden för ett lag ska dras ner, och lag som deltar i Volvo Ocean Race 2017-18 har förtur på att göra detta när tävlingsföreskrifterna och avtalen för kommersiellt deltagande presenteras i oktober.

 

• Kompatibla med IMOCA

En unik aspekt med den nya enskrovsbåten är att designspecifikationen öppnar upp för att båten enkelt och billigt ska kunna göras om till en helt regelrätt IMOCA-båt för fåmanssegling. IMOCA-klassen på 60 fot som används ikoniska tävlingar som solokappseglingen Vendée Globe har drivit på stora tekniska framsteg de senaste decennierna.

 

• Flygande katamaran för bansegling

Tävlingen öppnar också budprocessen för vem som ska få designa en ny “flygande” entypskatamaran på 32-50 fot (10-15 meter). De ska användas i tävlingens In-Port Race under hamnstoppen och kommer att använda samma teknik som känns igen från till exempel America’s Cup, med skillnaden att det är en entypsklass.

 

• En hållbar framtid

Tävlingen står på tre ben i sitt hållbarhetsarbete – att reducera sitt egna avtryck, att maximera sin påverkan med sin globala medieplattform, och att ha positiv effekt vart den än kommer. Med utgångspunkt från ett partnerskap med FN:s Miljöprograms kampanj Clean Seas, kommer fokus att ligga på budskapet ‘Turn the Tide on Plastic’. Ett partnerskap med 11th Hour Racing är en ingång till att förstärka insatser i forsknings-, utbildnings- och Ocean Summit-projekt. AkzoNobel kommer att stärka utbildnings- och informationsprojektet ytterligare. Volvo Ocean Race långsiktiga ambition är att reducera och på sikt få bort fossila bränslen från tävlingsbåtarna. Detta samtidigt som man behåller en hög nivå för säkerhet och kommunikation samt utvecklar nya byggtekniker och operativa strategier för tävlingen.

 

• Nytt format för banor och hamnstopp

Tävlingen planerar stora förändringar för bansträckningen och formatet för hamnstopp under det kommande decenniet. Något som stärker den kommersiella dragningskraften samtidigt som man håller kvar den sportsliga integriteten. Tävlingen kommer att ha två starter till i sitt hem i Alicante, men framtida upplagor skulle kunna starta och sluta utanför Europa. Potentiellt skulle man också kunna ha en etapp som går utan stopp runt Antarktis eller en sträcka nonstop runt jorden. Medan rutterna varierar, kommer tävlingen att förbinda sig till att besöka Nordamerika, Sydamerika, Australasien, Kina och minst fem stora Europeiska minst en gång i varannan upplaga av tävlingen. Värdstäder kommer att kunna välja mellan en rad olika format för ett hamnstopp, från ett depåstopp på 24-28 timmar till ett långt hamnstopp som sträcker sig över två helger. Budprocessen för att vara hamnstopp under de kommande tre upplagorna startar idag.

 

• Aktiviteter i tävlingen varje år/Potential att gå till två-årscykel

Styrelsen för Volvo Ocean Race har bett tävlingsledningen att titta på möjligheterna till att starta tävlingen vartannat år. Det är en pågående process men något som redan kan slås fast är att det blir någon form av tävlingsaktivitet varje kalenderår – en tydlig utveckling från idag då det är ett uppehåll på över två år mellan upplagorna av tävlingen.

• Vägen till Volvo Ocean Race

Tävlingens och dess ägare Volvo Car Group och Volvo Group kommer att bli officiella partners till World Sailing (internationella seglingsförbundet). Det är en del i en långsiktig strategisk plan för att få fram nästa generation av havskappseglare och deras sponsorer genom att erbjuda en tydlig utvecklingsväg. Volvo Ocean Race Academies för unga seglare kommer att etableras som en del av partnerskap med hamnstäder. Det kommer också kunna vara en väg för framtida havskappseglare till OS, om och när havskappsegling blir en del av OS-programmet. Det kan bli en uppvisningsgren redan i Tokyo 2020.

 

• Leadership Development, Team Performance Programme och Global Team Challenge

Organisationen bakom tävlingen kommer att introducera ett projekt som syftar till att näringslivet ska dra lärdomar från tävlingen inom områden som ledarskap och lagarbete. En del av projektet är en skugg-segling som kommer att kallas Global Team Challenge och som är gjord för att sponsorer ska kunna ge anställda en unik seglingsupplevelse som liknar det som proffsen i tävlingen upplever. Global Team Challenge kommer att ha fokus på säkerhet, segla delar av rutten för Volvo Ocean Race i modifierade versioner av de nuvarande Volvo Ocean 65:orna med tre proffsseglare och åtta amatörseglare ombord. Ett baspaket kommer att ingå i det kommersiella erbjudandet till lagsponsorer och det finns möjligheter till att anpassa med projekt kring utvecklings- och HR-projekt, Employer Branding samt B2B- och medieaktivering.

 

• 50-årsjubileum

År 2023 har det gått 50 år sedan Volvo Ocean Race startade första gången som Whitbread Round the World Race 1973. Tävlingen överväger planer för ett jubileumsrace för att hedra seglare som har deltagit genom åren.

 

Nästa upplaga av Volvo Ocean Race startar från Alicante den 22 oktober och besöker totalt 12 värdhamnar på sex kontinenter. Lagen kommer att ta kappsegla mot varandra över drygt 46 000 sjömil (83000 km) fram till mållinjen i Haag, Nederländerna och innan dess gör tävlingen ett hamnstopp i Göteborg 14-21 juni 2018.

 

Asien tar över i Volvo Ocean Race 2017-2018

Första kvinnorna klara för Volvo Ocean Race

Tjuvar bogserade båt till Danmark – greps på bar gärning


Text: Jens Augustinsson • 2017-05-18
ArtiklarLivetOmbordKappseglingNyheterVolvo*Ocean*Race
Scroll to Top