Praktiskt Båtägande

Drömbåten: Ganz Ovation 7.6 – schweizisk perfektion

Ganz Ovation 7.6 är en klassisk skönhet med modern twist som bjuder på sann körglädje. Dessutom går den att få med eldrift.
Foto: Kerstin Zilmer

Drömbåten: Ganz Ovation 7.6 – schweizisk perfektion

Zürichs asfalt ryker av sensommarhettan. Värmen slår emot mig som en vägg när jag kliver av spårvagnen, som med schweizisk perfektion ankommer i exakt rätt tid. Ivrig att komma ut på sjön vandrar jag så snabbt jag förmår den korta biten från hållplatsen bort till Ganz Boats. Inne på varvet arbetas det bokstavligen så att svetten lackar. 2016 års nyhet, Ganz Ovation 7.6, fångar direkt min uppmärksamhet. Likt en noggrant slipad diamant dinglar den välpolerade båten högt uppe i mastkranen, redo att snart sjösättas. 

Min blick slits mellan båten i skyn och en enorm hög med svalkande handdukar och vattenflaskor, som rutinerat bunkrats upp till personalen. Högen krymper nästan i samma takt som Ovation 7.6 nu närmar sig plurret. På grund av utrymmesbrist i vattnet förvarar varvet en stor del av båtarna på land, liggande högt upp i ställningar under taknocken. Nu har Praktiskt Båtägandes drömbåt för dagen fått lämna sin höga nivå för att istället ta med mig på upptäcktsfärd över Zürichsjön. 

Båten gör goda 47 knop, men skönast är det att glida fram i en hastighet strax under 30 knop.

Skrovet är utformat för fart och för att vara lättdrivet.

Konstverk på däck

Jag smyger ombord på skönheten via stäven och konstaterar att till och med teakdäcket är något av ett konstverk och framför allt att det erbjuder en skön och svalkande gångyta.  En smart, men smal, trappa leder ner från fördäck till sittbrunnen. Det lyxiga teakdäcket, som ingår i standardutrustningen, fortsätter ner över hela sittbrunnen. Färgskalan går i sofistikerat beige. Ett klokt val om man, som vi gör nu, befinner sig i gassande solsken och inte vill bränna sig på mörka, mer värmealstrande material. Förar- och passagerarstol går enkelt att fälla upp, om man föredrar att färdas stående. Förarstolen är bred nog för två personer. 

Precis som alla andra båtar från Ganz är också Ovation 7.6 utrustad med ett fiffigt touchsystem som håller kontroll på båtens alla tekniska funktioner. Systemet är utvecklat tillsammans med Raymarine och uppbyggt kring en digital touchskärm, där utöver navigationen all information om bland annat båtens fart, bränsleåtgång och -tillgång, motorns kondition med mera visas. Härifrån styrs även funktioner som belysning. Precis bakom förarplatsen finns ett kylskåp samt en riklig mängd med infällda glas-/mugghållare. Här finns också en liten vask och en vattenkran, som båda är extrautrustning. 

Badplattformen är hydraulisk och styrs med ett enkelt knapptryck. Den är ett signum för Ganz båtar.

Ganz Ovation 7.6 går att få med diesel-, hybrid- och eldrift. I vår båt sitter en Volvo Penta på 380 hk.

En praktisk och snygg detalj, som dessutom är utmärkande för Ganz-båtarna, är den hyd-rauliska badplattformen. I uppfällt läge utgör den själva den inramande aktern på båten. I nedfällt läge förvandlas den till en stor och lyxig badplattform.

Jag bänkar mig i förarstolen, vrider om tändningen och låter Volvo Penta-motorn på 380 hästkrafter mullra igång. Med koncentrationen på topp glider vi sedan sakta, sakta ut från den extremt trånga hamnen. Lyckligtvis är båten både tjänstvillig och lättstyrd. 

Inredningen är elegant utformad. Välformad vindruta med god sikt, skön ratt, bekvämt reglage och ställbar fåtölj.

Jag håller mig till de strikta schweiziska ordningsreglerna för att inte bli infångad av polisbåten, som hela tiden patrullerar i sjön. I korthet betyder det cirka 3–4 knops fart rakt ut från den hamn där båten sjösattes fram till en viss imaginär linje i sjön, där frifartsområdet börjar. Det känns som om jag befinner mig i en film, ovanligt långt borta från vardagsgrå snålblåst och idogt duggregn, som jag för bara några timmar sedan lämnat bakom mig i Sverige. 

Hela situationen är overkligt perfekt: den utan diskussion mycket estetiskt tilltalande båten, Zürichsjöns nästan azurblå vatten, solskenet, de omgärdande idylliska byarna, de många kyrktornen och till och med bubbelhalten i det ombordlastade vattnet. Nu vill jag känna vad smycket jag sitter i egentligen har att ge, utöver alla dessa perfekta skönhetsattribut. Jag skjuter gasreglaget framåt och båten kommer på några sekunder upp i plan. Med risk att ändå locka till mig de bistra poliserna provocerar jag båten hårt genom en hel räcka fullfartssvängar. För att inte skrovet ska tappa greppet behöver jag trimma in motorn något. 

Det här är en pigg båt, redo för både snabba transporter, vattensporter och glassigt glidande. Visst, det är alltid roligt att köra med gasen i botten – ett tag. Att känna den svalkande fartvinden när båten susar fram över sjön, fullt uttrimmad i 47 knop, gör gott en dag som denna.  Men ärligt talat är det varken optimalt sett till bränsleåtgången eller till trivseln ombord. Att istället cruisa fram i en mer vettig, men ändå snabb fart runt 30 knop är så mycket mer behagligt. 

Här ryms kylskåp och en liten vask med kran.

Den L-formade soffan har ett vinkelbart ryggstöd som gör att soldäcket kan bli ännu större.

Elstyrd badbrygga

Vädret är som konstaterat på topp. Jag kan inte låta bli att göra som de många schweizarna runt omkring mig: stänga av motorn för att ta ett svalkande dopp. Jag trycker på en av knapparna vid förarplatsen och på mindre än en minut ligger badbryggan redo att beträdas. Jag simmar några varv runt båten och betraktar den så att säga från dess rätta element. 

Finishen i skrovet lämnar inget i övrigt att önska. Linjerna är snygga och klassiska, samtidigt som hela uttrycket är modernt om än kryddat med en charmig retrotouch. Jag klättrar via den integrerade badstegen enkelt upp i båten igen. Dags att prova soldäcket. Materialet på dynorna får mer än godkänt och de torkar snabbt. Här sitter man bekvämt, eller ligger, beroende på hur man väljer att vinkla ryggstödet. Den som vill ha extra solyta kan köpa till en tredelad dynsats till fördäcket. Även wc med tank, dusch samt ett kapell går att beställa till. Kapellet hålls uppe med hjälp av hyd-rauliska stöttor som snyggt fälls in i båtens fribord.

Som sig bör på en sann solskensbåt finns det gott om mugghållare och ytor för avställning.

Båtens konstruktör, tillika ägaren av varvet, Mathias Ganz, berättar att visionen med 7.6 Ovation var att skapa en båt som också gillas av den mer rutinerade och kräsna motorbåtsföraren. Ett annat mål var att båten skulle uppfylla de önskningar som kan ställas på en båt under en solig dag på sjön. Men allra viktigast var de två parametrarna funktion och design.

– Designen ska vara tidlös, individuell och ingen kopia. Samtidigt får funktionaliteten aldrig tas bort från designen, och utformningen inte påverka funktionaliteten. 

Det går inte att säga annat än att han har lyckats. Ovation 7.6 är ett funktionellt smycke med härliga köregenskaper, som gjord för en solskensdag på flykt från vardagen.

I nästa nummer av Praktiskt Båtägande kan du läsa om det nytänkande varvet där Ganz byggs.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!