Praktiskt Båtägande

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”

Segmo 30 är skärgårdspendlar-favoriten som är på väg mot ikonstatus. Följ med ombord.

Köpguide: Segmo 30 – ”Perfekt året runt-båt”
Segmo 30 är en välbyggd båt, lämpad för året runt-bruk, säger båtbesiktningsmannen Stephan Birke. Samtliga bilder: Joakim Hermansson

 Redan på1960-talet började Segmo-Pelle på LP Plastindustri i Uppsala bygga racerbåtar ritade av piloterna Herman Henriksson och Lennart Ebbekke. Smuggler 28 segrade bland annat i Roslagsloppet och är den båt som legat till grund för Segmo 30, som lanserades 30 år senare. Den 26-gradiga djupa V-bottnen och det långsmala förskeppet har Smuggler 28 och Segmo 30 gemensamt, medan den senare inte har lika många steglister utan 

istället ett slag under vattenlinjen för att göra båten stabilare vid stillaliggande. Prestandan och förmågan att ta sjö kvarstår i allra högsta grad, något som för ett år sedan lockade Linda Lennerhed och Petter Olofsson att byta till en Segmo 30.

– Det var en kompis kompis som hade en Segmo 30 och fick oss intresserade av just den modellen, minns Petter, som tänkte att ett skrov som inte hade behövt ändras på så lång tid måste ju vara riktigt bra.

Från vardagshamnen i Skurusundet kör Linda och Petter regelbundet genom Stockholms skärgårds kanske skvalpigaste vatten, ut till familjens lantställe på Stora Aspön nordost om Ljusterö.

– Waxholmsbåtar, Finlandsfärjor, sightseeingbåtar, vattenskotrar och alla fritidsbåtar gjorde det nästintill omöjligt att hålla någon fart i den oroliga sjön med vår förra båt, men med den här åker vi hur lugnt och fint som helst även i god fart, konstaterar Linda och Petter, som också är delägare i en Maxi 68 och har ett förflutet som kappseglare i en 38-fotare.

– Nuförtiden klarar vi att ta oss hem från landet i vilket ruskväder som helst, med hela familjen sittande ordentligt inne i den ombonade och varma hytten, nickar de tillsammans.

– Nuförtiden klarar vi att ta oss hem från landet i vilket ruskväder som helst, med hela familjen sittande ordentligt inne i den ombonade och varma hytten, säger de nöjda Segmo 30-ägarna Linda Lennerhed och Petter Olofsson.

Segmo 30 byggs i starkt handrullat enkellaminat i skrovet, medan däcket är av isolerande sandwichkonstruktion. Med väl tilltagna ventilationsspjäll på hyttsidorna och takluckorna låsta i ventilationsläge när båten ligger vid hemmabryggan har Linda Lennerhed och Petter Olofsson inte känt tillstymmelse till mögel eller dålig lukt ombord. Deras Segmo 30 ger inte heller ifrån sig minsta gnisslande eller knakande när vi kommit ut ur Skurusundet och kan dra upp båten i omkring 40 knop. Maxhastigheten ligger ytterligare några knop högre, men att marscha i 30–32 knop passar både plånbok och miljö bättre.

Det mörkt blå skrovet hade en hel del vita smårepor och såg lite dassigt ut när paret köpte båten, men Petter tog mod till sig och gick på alltihop med fint våtslippapper för att råda bot på problemet.

– Att slipa kändes allt lite läskigt först, men resultatet blev väldigt lyckat. Sedan skaffade jag en riktig monsterpolermaskin och fortsatte jobbet med den, så nu har skrovsidorna lyster som nya, visar han och stryker kärleksfullt med handen över den blanka gelcoaten.