Praktiskt Båtägande

Branschexpert: ”Motortillverkarna tjänar på stölderna”

Ju fler motorer som stjäls, ju fler säljer motortillverkarna. Stöldskyddet i dagens båtmotorer måste bli mycket bättre, menar kritikerna.

Branschexpert: ”Motortillverkarna tjänar på stölderna”
Är det rimligt att det ska vara så enkelt att stjäla en båtmotor som det är idag, frågar sig kritiker till dagens dåliga stöldskydd i båtmotorer. Foto: Securemark

Det ska inte behöva vara motorbåtsägarnas huvudansvar att lägga mycket pengar på att försöka stöldskydda sina motorer. Det menar Peter Karlsson på Svenska Båtunionen. 

– En bil för 350 000 kronor går knappt att stjäla idag. Samma sak med en smart telefon, som enkelt kan spärras så den blir obrukbar. Men när det gäller utombordare har det egentligen inte mycket hänt så mycket på säkerhetsområdet, anser han. 

Vad skulle tillverkarna kunna göra, menar du? 

– När någon tjuv exempelvis tar bort reglaget från motorn skulle ett IT-program kunna göra motorn obrukbar. För att låsa upp motorn skulle man då behöva gå till en auktoriserad verkstad och visa upp ägarens registrerings-kort. 

Prenumerera på Praktiskt Båtägande

En marinbranschexpert, som vill vara anonym, menar att det finns en ovilja hos motortillverkare att göra motorerna säkrare:

– I och med att det stjäls motorer för hundratals miljoner kronor per år tjänar de faktiskt på stölderna. Förlorarna blir försäkringsbolagen och konsumenterna, säger han.  

Han har förståelse för att båtmotortjuvarna oftast finner nya metoder att stjäla motorerna i takt med att nya stöldskyddslösningar lanseras. Men något måste göras för att förebygga motorstölder betydligt mer än vad som sker idag, menar han. 

En elektronisk startspärr är ett tillbehör som kan användas. Startspärren kan till exempel blockera en eller flera funktioner i motorns elsystem. Då kan en tjuv inte starta motorn utan tillgång till nyckel, kod eller fjärrdosa.   

– Förvisso minskas risken för motorstölder om det finns inbyggda fabriksmonterade elektroniska startspärrar från början. Däremot avråder vi från att investera i startspärrar som eftermonteras i motorerna. Bakgrunden är att många ägare inte fått igång sina utombordare på sjön på grund av tekniska problem med spärrarna. Men det beror också på vem som monterat spärrarna, säger Oskar Ander, som driver Marinbutiken i Åkersberga.  

Läs mer: Ligornas fräcka metoder – så stjäl de din båtmotor

Mikael Comrin, försäljningschef på Honda Power Equipment i Sverige, menar att Honda i Japan för en löpande diskussion om att förbättra stöldskydden i sina utombordsmotorer. 

 – Norden och synnerligen Sverige har betydligt fler båtmotorstölder jämfört med länderna på kontinenten. Om stöldproblemen vore lika omfattande på alla marknader hade troligtvis den japanska utvecklingsavdelningen lagt större resurser på att utveckla mer
avancerade stöldskyddslösningar i motorerna. Dock tar nu Honda fram en förbättrad stöldskyddslösning. Men jag har ännu inte blivit informerad om detaljerna, säger Mikael Comrin. 

Mikael Comrin menar att det finns en säkerhetsrisk i att till exempel utveckla ett trådlöst system som skulle kunna göra båtmotorn obrukbar om den skulle stjälas.

– Det är svårt att utveckla en pålitlig trådlös stöldskyddsteknik i en utombordare som klarar av en tuff miljö som fukt och saltvatten. Om ägaren är på sjön och stöldskyddslösningen låser motorn på grund av något tekniskt fel kan det bli ett sjödrama. Om ett sådant system finns i en personbil kan ägaren ta en taxi om systemet skulle låsa bilmotorn av misstag. 

Men orsaken till att stöldskydden inte förbättras är väl att motortillverkare kan sälja fler båtmotorer när de stjäls? 

– Ur det korta perspektivet kan man väl resonera så. Men ur ett längre perspektiv förlorar vi och andra motortillverkare på stöldvågen. Det finns motorbåtsägare som gett upp båtlivet efter att deras motorer har blivit stulna flera gånger. Det tjänar ingen på.  

Vad gör ni mer för att hjälpa era slutkunder när de drabbas av stölder? 

– Alla som köper en Honda utombordare får en månads extra försäkring som kan förlängas med åtta år. Försäkringen innebär att kunden slipper både självrisk och åldersavdrag om motorn skulle stjälas. 

 

Är det rimligt att kräva bättre stöldskydd på motorerna redan från fabrik?
Ja
56
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!