Praktiskt Båtägande

Begagnatguide: 5 bra moderna salongsbåtar

Öppna båtar i all ära, men motorbåtar med stängd salong vinner i långa loppet i vårt bistra klimat. Den stängda hytten gör det också mer lockande att använda båten året runt. Här lyfter Praktiskt Båtägandes experter fram 5 bra – och moderna – begagnade motorbåtar med dörrstängning mot akterdäcket. Alla med priser mellan 350 000 och en miljon kronor.

Begagnatguide: 5 bra moderna salongsbåtar
Salongsbåten är en oslagbar året runt-båt. Här presenterar vi fem köpvärda modeller, tillverkade 1995 eller senare. Foto: Joakim Hermansson/ Johan Cooke/Thomas G Hyrén

Salongsbåtar karaktäriseras främst av att de har ett fast akterskott, med en skjutdörr mot akterdäcket eller skarndäck, eller i vissa fall någon form av kapellvägg som stänger av mot akterdäcket.

Genomgående för de ägare till salongsbåtar som Praktiskt Båtägande träffat, är att de framhåller hur mycket mer användbar båten blir med en stängd hytt, utan stora, fladdriga och läckande kapell.

De menar att man kommer snabbt iväg, man kan snabbt stänga igen och lämna båten när man är framme och den varma ombonade hytten inbjuder till att använda båten en större del av året. Vissa vittnar till och med om att de använder båten året runt.

Här presenterar vi fem moderna salongsbåtar av lite skiftande typ, byggda från mitten av 1990-talet och framåt. Praktiskt Båtägande har träffat ägarna för att få höra om båtarnas fel och förtjänster, men även talat med båtbesiktningsmän, som genom sitt yrke närstuderat dessa båtar och ger bra tips på vad man ska kika lite extra på som spekulant på dessa modeller.

Trevlig läsning! 

Nimbus 320. Foto: Johan Cooke

Dennas sida: Nimbus 320
Sidan 2: Flipper 787
Sidan 3: Delta 25
Sidan 4: Targa 25 Mk II
Sidan 5: Segmo 30

Nimbus 320

Allvädersbåten Nimbus 320 Coupé toppar varvets historiska bästsäljarlista. Modellen har vuxit fram ur tidigare familjemedlemmar. Hög kvalitet rakt igenom ger ett skyhögt andrahandsvärde. 

Det är en mogen dam – 31-fotaren Nimbus 320 Coupé. Hon presenterades 2003 som en vidareutveckling av Nimbus 310 med ett större akterdäck och modernare interiör. 

– Nimbus 320 är i särklass en av våra största säljframgångar både i Sverige och utomlands med över 1 000 byggda exemplar, säger Jonas Göthberg på Nimbus. 

 Nimbus 320 har sina rötter i Nimbus 3000 från 80-talet. Båda modellerna är halvplanande, har axel, roder och mittmonterad motor. Där slutar likheterna. Störst skillnad, förutom att 320 är en fashionablare båt, är att hon har kupé med aktersittbrunn, medan 3000 har akterruff.    

Nimbus 320 är utrustad med roder och skädda. Därför är det en utmaning att hantera båten. 

– De höga friborden gör att hon blir vindkänslig då man ska manövrera i hamnar. Därför valde vi till en bogpropeller och en tvärsgående akterpropeller när vi beställde henne, säger Nimbus 320-ägaren Per Ekholm.
Det innebär att Per enkelt kan manövrera ut båten tvärs från bryggan där hon ligger långsides. 

Accelerationen är bra. Marschfarten är drygt 18–20 knop, och hon toppar 25. Båten tar girarna med snits medan Volvo Penta D4-motorn på 260 hästkrafter spinner på. 

Dieselförbrukningen är i snitt 1,8 liter per sjömil. Modellen är byggd för att vara halvplanande, båten är tung, drygt 3,7 ton. Trimplan är en stor fördel, anser Per. 

– Om jag kör i 20 knop utan att ha aktiverat trimplanen drar den nästan två liter. Om jag då trycker ner trimplanen för att lyfta upp aktern kan jag hitta ett optimalt läge för bränsleförbrukningen, som då är 1,6 liter per distansminut. Bränsleförbrukningen läser jag i realtid.

1995 kom Nimbus 31, som blev N-310, den första kupéversionen i familjeserien med stängbara dörrar och akterdäck. Steget därefter blev Nimbus 320 Coupé, som tillverkades mellan 2003 och 2010. 

Genom åren fick 320 förändringar av kosmetisk karaktär, som rostfri gösstake på kupétaket istället för laminerad targabåge och snyggare snickerier. Sedan år 2009 har 320-modellen ersatts av Nimbus 335 Coupé. Men smakar det så kostar det. Begagnatpriserna för en tio år gammal 320 ligger på 900 000 kronor. En nyare går på drygt 1,2 miljoner kronor. 

Interiör

Per Ekholm konstaterar att 320 är en optimal familjebåt för ett svenskt klimat.
– Förvisso är det mysigt med sol- och badmotorbåtar med rejäla sittbrunnar. Men blir det dåligt väder är det inte lika roligt. Rejäla utrymmen inne gör att vi kan vara länge ombord. Det blir inte någon stress att åka hem då det blir regn och rusk några dagar, säger Per.  

När vi från styrbordssidan kliver igenom glasskjutdörren möter jag en omfångsrik kabin med hög mysfaktor. Det råder nybåtskänsla med hög finish inne i familjen Ekholms Nimbus. Det är fint och praktiskt men ingen lyx. Välgjorda träsektioner och kantlister i lackad mahogny bryter av snyggt mot de i  övrigt vita ytskikt som präglar väggar och tak. Runtomrutor och två solluckor i taket bidrar till mycket ljusinsläpp.

Utefter styrbordssidan finns långpentry, en modul med vita täckluckor ovanpå en integrerad gasolspis och diskho. Modulen, byggd i mahogny, innehåller nio utdragbara lådor. Bristen på avställningsytor gör att man får använda sig av matbordet för detta.
Kylskåpet är placerat under förarstolen.

Förarplatsen är ett ess. Rorsman sitter högt med god sikt. Framför föraren och passagerarsoffan finns rejäla kartbord som täcks av praktiska genomskinliga luckor. Kompass och kartplotter är integrerade strax under solluckan närmast föraren.

Kojerna är sex om man räknar in soffgruppen, som kan bäddas om till en dubbelsäng då bordet fälls ned, säger Per. Två trappsteg nedåt förut finns en rymlig V-koj med plats för två vuxna. Om babord finns en midkabin med ytterligare två kojer. En av kojerna där inne går tvärs under kabinen. På styrbordssidan intill nedgångsstegen finns toautrymme med dusch. 

Nimbus 320. Foto: Johan Cooke

Exteriör

Nimbus 320 Coupé har axel, roder och mittmonterad motor. Designen är motsatsen till USA-båtarnas. Modellen känns som en Volvo på sjön. Båten präglas av tämligen raka linjer, snudd på fyrkantig. Praktisk. Och hög. Båten är byggd för vårt tuffa nordiska klimat. Trygg och bastant. Precis som interiören andas exteriören kvalitet. Skrovet är byggt i ett glasfiberarmerat handupplagt sandwichlaminat med Divinycell som distansmaterial med en rejäl bottenmodul.

Sittbrunnen är inramad av höga sarger med reling i rostfritt ovanpå. På grund av kabinens storlek är svängrummet i sittbrunnen begränsad. Bakom skjutdörren till kabinen finns en vinkelsoffa med marinblå dynor om babord. När ett löstagbart klaffbord är på plats kan fem personer samlas för att spisa runt bordet. På kabinens aktervägg, intill skjutdörren, finns också en klaffstol för ytterligare en besättningsmedlem. 

– Med tanke på den stora kabinen kanske många tycker att kapell är onödigt. Fast vi använder ändå kapellet över sittbrunnen ofta när vi kör. Det är enkelt att fälla upp, säger Per.  

Under sittbrunnens två rejäla durkluckor i teak döljer sig två djupa stuvutrymmen.
– De är båtens i särklass bästa förvaringsutrymmen. Här förvarar jag utombordaren till gummibåten, och stora slussfendrar som annars är svåra att stuva undan. Här inne finns också en servicelucka till motorn, säger Per.

Utmed skarndäck, med gott om plats för fötterna, finns en bastant reling i rostfritt. På det något sluttande fördäcket, från förarrutorna till pulpit, är det öppna ytor som gäller. 

Båten avslutas med en integrerad badplattform. Dubbla förvaringsmoduler finns på var sin sida om plattformen, varav babordsmodulen samlar tampen från ankarspelet.  En tjock gummiklädd avbärarlist sveper strax ovanför vattenlinjen runt om plattformen. 

Per har egentligen bara en sak att anmärka på när det gäller exteriören.
– Badplattformen skulle vara längre. De två modulerna är praktiska men stjäl utrymme när barnen ska bada. Jag skulle själv vilja få plats med en solstol. Om jag ska köpa en ny båt kommer jag att överväga en båt med en större badplattform.

Besiktningsmannen Stephan Birke om Nimbus 320

Båtbesiktningsmannen Stephan Birke vill bara höja en liten varningsflagga för Nimbus 320 Coupé för dem som är i köpartagen. 

– Exemplaren är så pass fräscha och välvårdade att spekulanterna kan bli okritiska, säger han. 

I regel består felen han upptäckt enbart av delar som måste bytas. Det gäller de
första 320-exemplaren, som börjar nått tioårsstrecket (texten är från mars 2016). Det handlar om reservdelar som gasol- och bränsleledningar. Man bör också kontrollera genomföringar, även till propelleraxeln. 

I övrigt har Stephan Birke hittills inte stött på några modellrelaterade fel som kan kopplas till Nimbus 320 Coupé.
– Det råder toppkvalitet rakt igenom. Båten är byggd för att hålla länge i ett nordiskt klimat. Allt är propert gjort, även på detaljnivå. Man finner till exempel inga skruvskallar som kan sticka upp i inredningen. Det kan jag göra på konkurrerande kvalitetsfabrikat, säger Stephan.

När en fabriksny Nimbus 320 och en "USA-båt" i liknande storleksklass visades upp på båtmässor för tio år sedan såg de lika fina ut, menar han. Skillnaden visar sig efter tio år.
– Nimbusen ser i princip ut att vara i nyskick medan USA-båten chanserat på grund av att grejorna inte håller, säger Stephan.  

Majoriteten 320-ägare håller sina båtar välvårdade. Det är en grupp båtmänniskor som har råd med fullservice och vinterförvaring inomhus. Även om det är en gedigen kvalitetsbåt präglas 320 av en design och inredning som inte tilltalar alla.
– En del upplever båten som alltför alldaglig, säger han.    

Spekulanter bör välja en 320 med den största motorn, anser Stephan.
– Det är en tung båt. Med en stor motor behöver man inte pressa motorn så hårt. Bränsleförbrukningen på 1,8 liter per sjömil blir ungefär densamma som med den mind-re motorn om man håller sig till marschfarten, säger Stephan.

Den stora nackdelen är den höga prislappen.
– Begagnatpriserna för en tio år gammal 320 ligger på över 900 000 kronor. Däremot är 320 inte alls lika priskänslig som många andra nyare begagnatbåtar den dagen man ska sälja den om konjunkturpilen pekar nedåt, säger han.  

Modellen är ursprungligen tänkt för en familj på fyra personer som ska bo länge ombord under säsongen.
– Men det är inte så många barnfamiljer som har råd att köpa en 320. Jag ser snarare medelålders par som gör dagsturer eller övernattar i gästhamnar med landström.

Text & foto: Johan Cooke

Begagnatpriser per mars 2016.