När ingen annan vill så får man bygga själv // Foto: q-yachts

Artiklar

80 elektriska sjömil

Omöjligt att övertyga båttillverkare – Janne byggde sin egen drömbåt

Text: Mikael Mahlberg • 2018-01-23 Uppdaterad 2021-06-09
Janne Kjellman grundande ett framgångsrikt företag som säljer elmotorer och batterier till båtar.
Men att övertyga en båttillverkare om att bygga en bra elbåt var omöjligt.
Därför sjösätter han nu sin drömbåt Q30.
 
Hur började allt?
För 14 år sedan startade jag ett bolag som heter Oceanvolt som säljer elmotorer och batterier till båtar. För fem år sedan började jag drömma om en elbåt. Men att övertyga en båttillverkare om att bygga den var omöjligt. Så därför har vi nu gjort drömbåten själva.
 
Vad är det för båt?
Q30 är nio meter lång och gjord från grunden för att vara helt elektrisk. Det finns ju redan en hel del elektriska båtar men de är antingen planande med väldigt kort räckvidd eller så går de väldigt långsamt, 4-5 knop. Q30 är medelsnabb och har lång räckvidd. Skrovet är långsmalt och påminner lite om era svenska Petterssonbåtar. Skillnaden är att vi använt datorer för att förbättra effektiviteten. Maxfarten är 15 knop och i 9 knop  kan man åka hela 80 sjömil med det större batteripacket på 60 kWh.
80 elektriska sjömil
Vem köper egentligen elbåt idag?
Stockholms skärgård är en perfekt miljö. Avstånden är relativt korta. Många är förstås oroliga för räckvidden och därför har vi valt två batterialternativ. Dels det lilla på 30 kWh som ger 40 sjömils räckvidd. Det här ger en halv dags åkande i typisk marschfart på nio knop och räcker nog egentligen för de flesta. Men de som vill vara på den säkra sidan kan köpa 60 kWh-packet och alltså få 80 sjömil. Vi siktar förstås också på Europas sjöar och kanaler, där det finns hastighetsbegränsningar och planande båtar är olämpliga.
 
Vad är bäst med elbåt?
Att den är tyst! En av tricken för att få låg ljudnivå är att få bort bullret från transmissionen, som blir väldigt tydligt i en elbåt. Motorn från Oceanvolt är på 20 kW och snurrar bara 1400 varv per minut på toppfart. Därför blir det väldigt tyst ombord.
 
Sist men inte minst, vad siktar ni på för pris?
Vi tar 165 000 euro för modellen med 30 kWh och 195 000 euro för en båt med det större batteripacket. Hittills har en hel del segelbåtsägare hört av sig. De uppskattar tystnaden och för dem är nio knop snabbt!
 
Specifikationer, Q30:
Längd: 9.3 m
Bredd: 2.2 m
Djupgående: 0.5 m
Vikt: 1 500 kg
Marschastighet: 9 knop
Snabb Cruising: 15 knop
Räckvidd vid marschhastighet: 42 / 80 sjömil (30 / 60 kWh)
Räckvidd vid snabb Cruising: 22 / 40 sjömil (30 / 60 kWh)
 
Läs mer på hemsidan

Mikael blickar in i den marina kristallkronan


Text: Mikael Mahlberg • 2018-01-23
ArtiklarBåtnyttBåtnyttElbåtar
Scroll to Top