Nu ska hela rasket rivas, nu ska hela rasket bort // Foto: Heleneborgs Båtklubb

Artiklar

Trots protesterna – Pålsundet rivs

Båtågare erbjuds nya båtplatser under byggtiden

Text: Martin Strömberg • 2018-02-20 Uppdaterad 2021-06-09

Livetombord.se har tidigare skrivit om protesterna mot Trafiknämndens förslag att gräva upp området mellan Långholmsbron och Pålsundsbron och ta bort alla träd och växter.

Det skulle också innebära att alla bryggor och båtplatser försvinner under arbetet, tanken är dock att bryggorna ska byggas upp igen.

De båtågare som blir drabbade under byggtiden erbjuds nya båtplatser av Stockholms stad.

 

Över 11 000 vill rädda Pålsundet

Hela förslaget har kritiserats av såväl Heleneborgs Båtklubb, som startat ett upprop som skrivits under av nästan 25 000 människor, som av Skönhetsrådet, som tycker att området runt Pålsundet förändras för mycket.

Uppropet vill hitta alternativa lösningar för att skydda träden och ursprungsmiljön.

– Det är galenskap. Det här är en av de sista platserna i Stockholm där man bevarat ned naturliga strandkanten, sa Stefan Wendin ordförande på Heleneborgs båtklubb, till mitti.se, om förslaget.

Miljöpartiet tycker annorlunda och förklarar sin syn på förslaget.

 

Trots protesterna – Pålsundet rivs
Så här ser planerna på “nya” Pålsundet ut // Illustrationer Stockholms Stad

Och under måndagen klubbade Kommunfullmäktige trots protesterna igenom förslaget, och orsaken är enligt dem att marken längs vattnet är instabil och att gång- och cykelbanan längs Söder Mälarstrand behöver breddas.

– Hela gång- och cykelbanan är på väg att dratta ut i Pålsundet, har Daniel Helldén, (MP), trafikborgarråd tidigare sagt enligt samma sajt.

Planerna är att arbetet ska dras igång under hösten 2018 och sedan pågå under 2019 och delar av 2020.


Text: Martin Strömberg • 2018-02-20
ArtiklarBåtnyttBåtnytt
Scroll to Top