Förra året ankom 268 kryssningsfartyg Stockholm // Foto: getty Images

Artiklar

Kryssningsfartygen hade motorerna igång 230 dagar i svenska hamnar

Stockholm värst drabbat

Text: Martin Strömberg • 2019-05-07 Uppdaterad 2021-06-09

Kryssningsturismen växer för varje år som går. Förra året kom 268 kryssningsfartyg till Stockholm och med dem besökte drygt en miljon internationella passagerare huvudstaden.

Göteborg hade 43 anlöp 2019 med sammanlagt 60 000 passagerare och våra två största städer väntar sig ett ännu starkare 2019.

Kryssningsbesöken fortsätter även att öka till Gotland, där man i fjol byggde en ny kryssningskaj i Visby som ett led i att utveckla turismen.

Med ökande trafik kommer även ökade utsläpp. Och en stor del av utsläppen från sjöfarten sker vid hamn, där kryssningsfartygen ligger med motorerna ständigt igång.

SVT har granskat alla fartygsanlöp till Sveriges tre största kryssningshamnar – Stockholm, Göteborg och Visby – och konstaterar att de internationella kryssningsfartygen förra året låg med motorer igång i sammanlagt 5 528 timmar, motsvarande 230 dagar.

Dagens kryssningsfartyg är som mindre städer, med butiker, restauranger, pooler och andra aktiviteter ombord. Allt detta drivs av diesel när de står med sina motorer på i hamn. I fartygens rök finns farliga partiklar som leder till förtidiga dödsfall och allvarliga sjukdomar.

I Stockholm stod kryssningsfartygen i fjol i hamn med motorerna på i 4 424 timmar, i Visby 641 timmar och i Göteborg cirka 463 timmar.

Samtidigt är det förbjudet för bilarna som står parkerade i närheten av hamnarna att stå på tomgång längre än en minut.

Trots att flera hamnar i Sverige har börjat erbjuda möjlighet till el-anslutning, i syfte att minska utsläppen, är det enligt hamnarna själva inte något som de internationella kryssningsfartygen använder sig av i dagsläget, enligt SVT.

En förklaring till det är att det inte finns någon gemensam standard för anslutningar i världens hamnar. Dessutom är det dyrt och komplicerat för rederierna att utrusta fartygen med den utrustning som krävs för att använda el från land.

TV: Här gör världens största kryssningsfartyg sin jungfrufärd

Sjöfarten släpper ut mer än flyget

Större miljöbovar än flyget

Rekordsäsong väntar för Stockholms hamn


Text: Martin Strömberg • 2019-05-07
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top