Praktiskt Båtägande

Klassikern: Nordstar 24 Patrol

Nordstar 24 Patrol lanserades vid millennieskiftet och är fortfarande i grunden samma båt.
Hundratalet 24:or körs idag av såväl ö-pendlare som weekendresenärer i Sverige.

Klassikern: Nordstar 24 Patrol
Nordstar 24 Patrols utseende signalerar trygghet och säkerhet // Foto: Nordstar

 

Sivert Lindkvist började för snart hundra år sedan bygga fiske- och arbetsbåtar av trä i de klassiska båtbyggartrakterna omkring Kokkola, eller Karleby som orten heter på svenska, i finska Österbotten. I slutet av 1950-talet togs den fartälskande sonen Rude med i firman, som då utvecklade en racerbåt som gjorde hela 55 knop. 1984 byggdes varvets första glasfiberbåt av sonsonen Olli Lindkvist, som år 2000 lanserade Nordstar 23 och sålde det första exemplaret på den svenska marknaden. Inom kort förlängdes dock modellen med ett peke, och fick namnet Nordstar 24.

Sedan några år finns Nordstar 24 Patrol även med utombordare, men fortfarande är det i grunden samma båt.

– Skrov, tak och rutor har förändrats, men det handlar om uppdateringar av utseendet, säger svenske importören Tore Brännfors på Östersjö Båt i Saltsjöbaden, och avslöjar att hundratalet exemplar av den populära båten sålts i Sverige.

 

Skjutdörrar på hyttens båda sidor leder ut till den ganska smala passagen, med gott skydd av det höga fribordet och räckverket, mellan för- och akterdäck // Foto: Joakim Hermansson

 

Johnny Blom från Partille köpte sin Nordstar 24 Patrol av 2007 års modell när den bara hade gått en knapp säsong, och affären gjordes upp utan att han ens hade sett båten i verkligheten.

– Jag hade en Winga 25 i 18 år, en riggad snipa som var vår sommarstuga, men när vi skaffade en sjöbod på Stocken tröttnade jag på den och ville inte ha en båt att bo i längre, minns Johnny Blom, som faktiskt inte ens hade kollat skrovfärgen ordentligt innan han slog till på sin Nordstar.

– Nej, jag trodde den skulle vara blå, och så var den vit, men det gjorde verkligen inget, skrattar han, och berättar att han och hustrun gärna tuffar fram i fem–sex knop och bara ser sig omkring.

– Men sedan är det härligt att kunna gasa upp i planing och snabbt komma hem igen! Hemmahamnen Stockens Marina, nästan längst västerut på Orust, har ett par hundra båtplatser i ett aktiebolag som ägs av hamnens sjöbodsägare.

 

Förpiken är enkelt inredd med vitt plasttak och en längsgående hylla som klätts med en dyna att luta ryggen mot. Två vuxna sover fint med iläggs- skiva och extra dyna på plats // Foto: Joakim Hermansson

 

Från sin egen lilla sjöbod kan Johnny Blom kliva praktiskt taget direkt genom ytterdörren och ombord på sin Nordstar 24 Patrol, som har fått namnet Corvette på en rejäl träskylt på akterspegeln:

– Jag har alltid sagt att jag nån gång skulle ha en Corvette att glida omkring i, men så blev det den här båten istället, och då tyckte ungarna att namnet var självklart, förklarar Blom med ett leende. Han är nu inne på den tionde säsongen med sin Nordstar 24 Patrol och säger att han räknar med att åldras vidare med båten.

– Nu är jag 63 år och har nyss gått i pension, så jag kommer att ha ännu mer tid att åka båt framöver. Och jag kan just nu inte se något skäl till att jag skulle vilja byta båt någon mer gång. Med gångvärme och dieselvärmare kan vi förlänga säsongen och köra från mars till november. Det fungerar hur fint som helst!

 

När förarstolen fälls upp framåt blottas ett litet men mycket funktionellt pentry med liten diskho och en ensam spisplatta som eldas med sprit- bränsle // Foto: Joakim Hermansson

 

INTERIÖR

Nordstar 24 Patrol är en typisk hyttbåt, med den centralt placerade och förhållandevis stora hytten lättåtkomlig från båda sidorna via skjutdörrar ut mot skarndäck. Här innanför är det gott om plats ovanför huvudet på Praktiskt Båtägandes utsände, som mäter 178 centimeter, så även längre personer kan stå upp utan böjd nacke. Johnny Blom berättar att ett halvdussin vuxna lätt och ledigt kan åka tillsammans, och att alla ändå kan se ut bra under färden.

Två personer sitter i stolarna framme vid vindrutan och fyra till i den skönt U-formade soffan längst bak i hytten.

Med iläggsskivan och den extra dynan på plats kan U-soffan också bäddas för ett barn eller två, och undertill finns flera stuvfack som är så djupa och rymliga att en vanlig dammsugare nästan ser lite fjuttig ut. Här ryms också rörstativ och skiva till ett specialbyggt litet bord, som är avpassat för en fika eller något svalkande att dricka.

– Jag hittade en skärbräda på Watski som hade helt perfekt storlek, så den fick lite lack och blev ett fint extrabord, tipsar Johnny Blom. Genom de väl tilltagna fönsterrutorna är det god sikt i alla väderstreck, och gardiner med marina motiv kan snabbt skärma av solljus eller insyn. Förarplatsens instrumentpanel är enkel men funktionell, med de nödvändigaste instrumenten, motorreglage och spak till bogpropellern. Ratten är inte justerbar, men sitter i rätt vinkel och på lagom avstånd för att passa Johnny Blom perfekt.

Plottern är smart eftermonterad på sin bygel uppe vid taket, vilket gör att den är nära till hands för knappande och snabba ögonkast utan att vara i vägen.

 

 

Förarstolen kan fällas uppåt och framåt, och blottar då ett litet men funktionellt pentry med liten diskho och en ensam spisplatta som eldas med spritbränsle. En utfällbar plåtskärm sörjer för brandskyddet runt spisen, men något kylskåp finns inte på den vanliga platsen under passagerarstolen.

– Nej, den förre ägaren hade inte kryssat i den rutan på tillbehörslistan, så det får vi klara oss utan, konstaterar Johnny Blom, som ibland haft tankar på att eftermontera ett kylskåp. En riktig vattentoalett som man pumpar själv hittar vi under en av dynorna på styrbordssidan av förpiken, som i övrigt är ganska sparsamt inredd. En längsgående hylla har på framsidan polstrats och klätts med samma tyg som dynorna för att även kunna fungera som ryggstöd. Med iläggsskivan och den extra dynan på plats erbjuder den V-formade bädden två vuxna en bekväm plats att övernatta på, och för dagsutflykter finns här gott om plats för extrakläder, fikakorgar, uppblåsbara badleksaker, strandmadrasser eller annat smått och gott:

– Båten har alltid räckt till för våra behov, och vi har aldrig känt att den skulle vara för liten, bekräftar Johnny Blom.

 

Motorrummet, med en Volvo Penta D3-190, hit- tar vi under den stora akterdäcksluckan. Här är rent och snyggt och det finns gott om plats att utföra serviceåtgärder // Foto: Joakim Hermansson

 

EXTERIÖR

Nordstar 24 Patrols utseende signalerar trygghet och säkerhet, och visst känns båten robust när vi, med ett bra tag i den kraftiga rostfria pulpiten, svingar oss upp på den lilla pekeplattformen i fören. Under luckan ryms ankarboxen, som är djup och rymlig och förstås har plats för ett ankare om så önskas. Johnny Blom har istället valt att förvara sina långa förtampar med tillhörande bergkilar här, redo för ett skönt strandhugg på någon bohuslänsk granitklippa i närheten av hemmahamnen på västra Orust.

Strax under relingslisten är bogstrålkastarna en användbar extra finess för alla som förlänger säsongen även till den mörka och kalla årstiden. Det rostfria räcket fortsätter i en båge akterut och ger, tillsammans med fribordshöjden och det djupa skarndäcket samt rostfria grabbräcken uppe på hyttaket, en trygg känsla i passagen mellan för- och akterdäck. Uppe på hyttaket kan båten också fås med en yttre styrplats, men det är inte ett alternativ som lockar Johnny Blom:

– Nej, det är ändå alltid för kallt att sitta däruppe och köra, i synnerhet om det är motvind utöver fartvinden, tycker han, och visar att med öppna skjutdörrar fläktar det lagom redan inne i hytten.

Takluckan är en annan utrustningsdetalj som Blom inte hade valt om det hade varit han som specificerat båten från första början.

– Jag har faktiskt tätat igen den helt, och låtsas inte ens om att den finns där. På sommaren är det för varmt att köra med öppen taklucka när solen steker ner igenom den, och annars är det för kallt, så jag har aldrig förstått tjusningen, skrattar han, och berättar att på vintern var luckan så dåligt isolerad att kondensen droppade från insidan.

– Men det har jag inte haft problem med sedan jag började lägga en tjock cellplastskiva ovanpå takluckan under vinterförvaringen, tillägger han.

 

 

 

De första Nordstar 24 levererades med Volvo Pentas KAD 32 på 170 hästkrafter, men numera är D3 på 190 eller 220 hästar populära dieselalternativ, eller kanske ännu hellre utombordarversionen som kom för några år sedan. Under akterdäcksluckan på Johnny Bloms Corvette är det rent och snyggt och gott om plats för serviceåtgärder vid sidan av båtens D3-190.

– Drevet har dubbla motroterande propellrar, som ger en maxhastighet på 33 knop med den här motorn.

Och när vi så sakteliga tuffar ut från Stockens Marina är det inga problem att säkert manövrera Bloms båt genom de trånga passagerna. Väl ute på öppet vatten uppför den sig tryggt och balanserat även i sjö. Adderas sedan tyngden av packning och extra passagerare, upplevs Nordstar 24 Patrol än mer robust i västkustens vågor, även om motorn förstås får jobba hårdare och toppfarten minskar en aning. Även när det gäller stuvutrymmen ger båten ett mycket gediget och genomtänkt intryck. Under akterdäcksbänkarna finns plats för både fendrar och en hel del förtöjningsgods.

Dieselvärmare och en extra handlänspump döljs bakom en tät lucka på insidan av babords skrovsida på akterdäck, och under en annan lucka samsas landströmsanslutningen med båtens huvudströmbrytare. Kliver man över akterspegeln till badplattformen, som sträcker sig över hela båtens bredd, utgör den långsmala och rymliga ankarboxen ett välkommet trappsteg. Över den tronar namnet Corvette på en rejäl snidad namnskylt av massivt trä.

Texten är tidigare publicerad i Praktiskt Båtägande 2018/1

Ja
19
1
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!