Praktiskt Båtägande

Brenta återuppstod - tack vare Jonas

Nu har den italienska lyxbåten fått nytt liv och seglar igen på västkusten.

Brenta återuppstod - tack vare Jonas
Brenta 60:an Minnic från Tyskland har fått nytt liv på västkusten i Sverige // Foto: Leon Page

 

I ett strålande solsken och en laber bris, mitt under den svenska högsommaren 2016, inträffade den smått overkliga olyckan nära Möja i Stockholms skärgård. En tyskflaggad Brenta 60 gick på grund så pass hårt att kölbulben lossnade, och därmed kapsejsade den nästan 19 meter långa båten likt en liten segeljolle. Först la den sig på sidan, för att därefter slå runt helt med masten vänd nedåt.

Lyckligtvis kunde besättningen undkomma med blotta förskräckelsen, medan båten blev liggande några dagar innan den kunde bärgas och transporteras till Pampas Marina i Solna.

– Jag var i Borstahusen och seglade SM i Melges 24, när en kompis från Värmdö berättade om händelsen. Veckan efter skulle jag upp till Stockholm i jobbet, så jag passade på att kolla in Brentan då, berättar Jonas Winzell från Långedrag.

På Pampas stötte han ihop med den tyska haveriinspektören, och de utbytte kontaktuppgifter. I Winzells huvud hade tanken om att köpa båten och göra i ordning den redan börjat växa, men det skulle dröja till framemot hösten innan saken var klar och lastbilstransporten mot västkusten kunde bokas. Då hade den nya ägaren också fått hjälp att lokalisera och hämta upp själva kölbulben, som inte hade kommit med ur vattnet när båten bärgades.

– Nej, bärgarna trodde att den hade rasat nedför ett stup på botten till 60 meters djup, medan den expert som jag anlitade hittade bulben helt nära grundstötningsplatsen, på betydligt grundare vatten, avslöjar Winzell, riktigt nöjd över att ha lyckats få fatt på den värdefulla metallklumpen.

Att en 60-fots segelbåt kapsejsar och ligger på sidan som en jolle måste vara en smått surrealistisk känsla för människorna ombord // Foto: Stefan Tell

I september 2016 kom blivande Surf of Sweden med lastbil, från Pampas Marina i Solna till ett industriområde i Kungsbacka, för att renoveras till toppskick // Foto: Jonas Winzell

 

Eftersom han har lastbilskörkort var han själv behörig att köra den stora båttransportens följebil. Väl framme på ett industriområde i Kungsbacka byggdes ett stort tält runt båten, och det omfattande renoveringsarbetet kunde komma igång. Första steget blev att analysera skadorna ordentligt, och göra upp en plan.

– Några år tidigare gjorde jag i ordning en 32-fotare, och det kliade i fingrarna att få dra igång ett nytt projekt. Jag tänkte inte bara köra båten till ett varv, utan ville hellre ta projektledaransvaret och göra mycket jobb själv, men ändå anlita experthjälp för de svåraste detaljerna, beskriver Winzell.

Danska experten Bent Elgaard besiktigade skrov och rigg, en ultraljudsspecialist som arbetat med granatge- väret Carl-Gustaf gick också över dessa delar, och Anders Olofsson från Materialröntgen i Göteborg kollade kölbladets svetsningar.

Ett par mindre sprickor fick lagningssvetsas, och en laminatskada vid kölinfästningen reparerades av Brokö Varv, som också fixade till ett skönhetsfel på skäddan i masttoppen, efter att den touchat botten.

– På det hela taget måste jag nog säga att båten hade klarat omkullkörningen väldigt väl, och för det kan jag förmodligen tacka det lugna sommarvädret vid olyckan, säger Jonas Winzell leende.

 

När båten kom till industriområdet i Kungsbacka byggdes ett tält runt den för att man skulle kunna jobba på i alla väder. Bredvid står Jonas Winzells tidigare båt, en Melges 24 // Foto: Jonas Winzell

Det krävdes ett rejält moment med ett meterlångt specialverktyg för att dra fast bulbens bultar i kölbladets infästningsplatta // Foto: Jonas Winzell

 

Speciellt kölbulbens infästning fångade hans intresse, eftersom bulben ju helt sonika hade trillat av från kölen. I par med landsmannen Luca Brenta ritade den italienska designern Lorenzo Argento på 1990-talet de första Wallybåtarna och följde sedan upp med nästan lika minimalistiska Brenta.

Frågan var nu om även bulbens infästning blivit lite väl minimalistisk, men Argento hävdade att det faktiskt var meningen att kölen skulle ge efter just där, för att grundstötningar inte skulle orsaka värre skador på såväl material som besättning.

För säkerhets skull utökade Winzell ändå antalet bultar från åtta till tolv, tillverkade i det mer hållfasta och sega Duplexstålet, samtidigt som han gick upp i dimension från 22 till 30 millimeter, och förbättrade anliggningsytan mellan kölbladet och bulbens infästning.

– Alla dessa åtgärder har gett en infästning som teoretiskt är minst fem gånger starkare än tidigare, menar Jonas Winzell.

Hans ursprungliga bedömning var att en kolfiberbåt med mycket av inredningen i lackad plast borde kunna tåla inträngande vatten väl, men att det skulle krävas större åtgärder med el- och hydrauliksystem samt motor.

Slutsatsen skulle visa sig stämma, men ändå gick det första halvåret åt till att bara röja bort skadade detaljer ur båten, samtidigt som det som kunde räddas förstås tillvaratogs. Dit hörde bland annat cylindrar och slangar till hydrauliken, medan kontrollboxar och dator fick kasseras. Elmotorerna till vinschar, hydraulik och bog- och akterpropeller renoverades av Ringöns Bilelektriska.

– Det var både enklare och billigare än att skaffa nya, konstaterar Jonas Winzell.

 

När Volvo Ocean Race renoverade tävlingsbåtarna kunde Jonas Winzell komma över måttligt begagnade litiumjonbatterier som nu utgör hjärtat i båtens elsystem // Foto: Joakim Hermansson

Surf of Sweden var tidigare tyskregistrerad och hette då Minnic // Foto: Leon Page

 

Obetydligt begagnade litiumjonbatterier kom han över när Volvo Ocean Race renoverade sina tävlingsbåtar, och Hasse Rutgersson från CD Bilradio fick i uppdrag att bygga upp elsystemet på nytt. Samtidigt flyttades batterierna från sin ursprungliga placering bakom salongssofforna, till en ny plats akter om motorn.

– På så vis har de hamnat närmare de stora förbrukarna, konstaterar Winzell, och tillägger att båtens elektri- citet numera distribueras via ett så kallat bus-system.

Tidigt bestämde sig Jonas Winzell också för att köpa en helt ny motor till sin Brenta 60.

– Det är viktigt att kunna lita på motorn, så det fick bli en 75-hästars Volvo Penta, som i originalutförandet, med ett nytt segelbåtsdrev till.

De tidigare mörkbetsade durkarna av balsasandwich har målats i en ljusgrånyans som bidrar till ett ljusare intryck, inte bara i salongen utan i hela båten // Foto: Joakim Hermansson

Efter att ha lagt ett par tusen timmar på renoveringen av sin Brenta 60 kan Jonas Winzell äntligen pusta ut på den skönt rundade sittbrunnsbänken // Foto: Joakim Hermansson

En meterlång och mycket kraftig hydraulcylinder är ett sätt att klara de stora lasterna, här snyggt dold under sidokåpan som löper längs överbyggnaden // Foto: Joakim Hermansson

 

Interiört är annars det mesta sig likt om man jämför med broschyrbilderna från lanseringen av Brenta 60 för ett decennium sedan, men här finns också en del skillnader. De tidigare mörkbetsade durkarna av balsasand- wich, har målats i en ljusgrå nyans som bidrar till ett ljusare intryck, inte bara i salongen utan i hela båten. För att få mer rymd i salongen flyttades sofforna också längre utåt skrovsidorna, där Jonas Winzell platsbyggde dem med förvaringsmöjligheter under sitsarna.

Totalt har han lagt ett par tusen timmar av sin egen tid, och haft andra involverade i ytterligare ett par hundra timmar, så visst har renoveringen krävt en hel del.

– Ja, min plan från början var att bara lägga en dag varje helg och några kvällar i veckan, men sedan behövde jag tydligen mer tid, skrattar Jonas och påpekar att det skett med sambons goda minne.

Båtägarens lön för mödan är att nu kunna ratta sin egen snygga Brenta 60 Surf of Sweden på hennes nya hemmavatten runt Göteborg. Båten sjösattes i juli och har redan seglats under en semestervecka och några helger. Till nästa år ska pentryt förfinas en aning för att klara längre seglingar, och sedan hägrar eventuellt Medelhavet.

– Men först blir det absolut några somrar här hemma, säger Jonas Winzell.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Nya Praktiskt Båtägande 2020/8

Vackert!
Ja
12
1
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!