Praktiskt Båtägande

Test: Små finska bowriders

Vi har jämfört kusinerna Silver Beaver BR och Terhi 480 BR och hittat en vinnare.

Test: Små finska bowriders
Vi har kikat närmare på kusinerna Silver Beaver BR och Terhi 480 BR // Foto: Joakim Hermansson

 

Finländska fritidsbåtar har länge varit mycket populära bland svenska båtägare och svarat för en stor del av nybåtsförsäljningen. Utöver "vanliga" båtar i glasfiberarmerad polyesterplast uppskattar många av de svenska köparna också lite mer annorlunda material. Då passar båtar från Terhi och Silver fint, eftersom de inte byggs med traditionella metoder.

Vi har kikat närmare på respektive märkes modeller på 4,8 meter, en mycket gångbar storlek för den lilla familjens nöjesåkning, för fisketurerna på kustnära vatten, som instegsbåt för båtlivets nytillkomna eller kanske för de yngre tonåringarna som vill rå sig själva i egen båt.

Silver bildades på 1990-talet, när fem medarbetare hos en av de större aluminiumbåtsproducenterna bestämde sig för att starta eget med en helt ny båtkonstruktion, där höghållfast marinaluminium i skrovet kombinerades med en interiör av traditionell glasfiberarmerad plast.

Dessutom fylldes skrovets hålrum med vattenavstötande polyuretanskum, så att båten blev i stort sett osänkbar. Den här metoden lever fortfarande i Silvers Y-serie, där Beaver ingår, och har även fått efterföljare hos andra fabrikat.

Silver X-serien byggs däremot helt i aluminium, och Z-båtarna helt i vanlig glasfiberarmerad plast. Silver Beaver BR är den minsta av Silverbåtarna.

Silvern känns mycket styvare i sjön än sin kusin Terhi, mer gedigen och välbyggd och nästan helt utan störande slammer under gång // Foto: Joakim Hermansson.

När man fäller gasreglaget fullt framåt sticker Terhi 480 BR kvickt iväg, och kommer snabbt upp i planing // Foto: Joakim Hermansson.

 

Terhi har sedan nästan ett halvt sekel tillbaka producerat småbåtar, ett par hundratusen vid det här laget, och det nuvarande modellprogrammet omfattar inte mindre än 21 mindre båtar. Det speciella med Terhi är att dessa plastbåtar inte byggs som brukligt av glasfiberarmerad polyesterplast, utan istället av slagtålig och väderbeständig ABS-plast.

Hålrummet mellan skrovdelen och däcksdelen fylls sedan med ett polyuretanskum som inte suger vatten, och skummet fäster också mot båda delarna. Den här täta sandwichkonstruktionen styvar upp båten, isolerar mot ljud, ger en låg tyngdpunkt och gör båten osänkbar.

Terhi 480 BR är märkets största modell och ersätter den tidigare 475. Den största visuella skillnaden är att den nya båten är vitare i plasten än föregångarens lite gulbeige ton.

Planlösningen i Terhi 480 BR är mycket lik den i Silver Beaver, med typisk tvådelad bowriderkonsol placerad ganska mitt i båten. Båda båtarna erbjuder skydd av en vindruta framför båda stolarna samt en tvådelad mittsektion som också kan stängas till.

Vindrutorna är uppbyggda på samma sätt och ger bra sikt förut då överliggande rutlister saknas helt. Baksidan är att konstruktionen inte blir lika stadig som med kompletta ramar, och rutorna är alltså inget att hålla sig i om färden blir skumpig.

På Terhin öppnas mittdörren inåt och rutan utåt, medan både dörr och mittruta öppnas utåt på Silvern. Terhin finns också i en sportmodell med lägre vindruta, men då utan möjlighet till akterkapell.

Foto: Joakim Hermansson.

Fördäcket är rymligare på Silverbåten här intill, men Terhins förliga stuvfack större. Terhin har också en dränerad ankarbox högst upp i fören, men en sådan saknas på Silvern. Detta för att istället kunna montera en elmotor // Foto: Joakim Hermanson.

 

Framför konsolen är fördäcket rymligare på Silverbåten, som har en mer rundad förlig sittplats än Terhins rakare sits. I gengäld är Terhins förliga stuvfack större, och det finns två minimala sittplatser, eller de ska kanske snarare kallas fotsteg, på var sida framför konsolen. Terhin har också en dränerad ankarbox högst upp i fören, medan en sådan saknas på Silvern – en eftergift för att kunna installera den frontmonterade elmotor som är populär bland fiskande båtägare.

Båda de provkörda exemplaren är utrustade med kraftiga rostfria pulpiträcken som ökar tryggheten och säkerheten ombord, både när man ligger still och under körning. Dessa ingår i Terhins standardutrustning, men kostar 4 690 kronor extra på Silvern.

Å andra sidan är rödgrön lanterna i fören och vit akterlanterna extrautrustning för 1 400 kronor på Terhi 480 BR, medan navigationsljus ingår som standard på Silver Beaver BR.

Akter om vindrutan är det i båda båtarna för den här storleken ganska gott om plats för de fem vuxna som CE-märkningen i kategori C (kustfarvatten och inomskärs) medger. Här finns två sköna fåtöljer som är höjd- justerbara, och i Silver Beaver BR kan de förses med fjädrande underreden, medan fjädringen inte kan väljas till i Terhi 480 BR. Stolsitsarna kan även skjutas framåt eller bakåt, för att få rätt avstånd och bekväm sittställning, med möjlighet att ta fotspjärn mot de vinklade plattorna.

På aktersoffan sitter resterande tre personer utan att behöva trängas. Lyfter man på sitsarna öppnas stuvfack med rejäl plats för en eller två 25-liters lösa plasttankar och andra prylar som kan vara bra att ha med sig ombord.

Silverns lucköppning är något smalare än Terhins, men en extra uppdragbar lucka i fronten gör det ändå bekvämt att flytta tanken ut och in. Silver Beaver har också gasfjädrar som hindrar luckan från att falla igen. Båda båtarna är självlänsande, men har för säkerhets skull i sin standardutrustning en plugg som kan sättas i dräneringshålet. Pluggen behövs vid tung last, för att vattnet inte ska ta bakvägen in i båten.

Ratten på båda båtarna skymmer nedre delen av plottern, när man är av normallängd // Foto: Joakim Hermansson.

 

Bakom ryggstödet på Terhi 480 BR kan akterkapellet, som är tillval för 15 292 kronor, döljas smart i det nedsänkta kapellgaraget, som täcks av en skyddande lucka över nästan hela båtens bredd.

Någon dylik möjlighet finns inte på Silver Beaver BR, där akterkapellet för 13 640 kronor istället får rullas ihop och läggas ner med ett dragkedjeförsett överdrag som håller det hela på plats.

Terhin kan också ståta med ett litet stuvfack i aktern, på var sida av motorbrunnen, där Silvern helt saknar stuvfack. Båda båtarna har försetts med ändamålsenliga rostfria bad- och räddningsstegar av utdragbar typ, liksom dubbla väldimensionerade och rejäla knapar i både för och akter.

Det är annars ett oskick med knapar av otillräcklig storlek, som försvårar när man ska förtöja sin båt, men varken Terhi eller Silver har alltså gått i den lömska besparingsfällan.

Terhi har en mattsvart instrumentpanel med plats nog att fälla in plottern Raymarine Axiom 9 RV, som enligt prislistan är tillval för 22 888 kronor. På just det provkörda exemplaret, som är anpassat för den finska marknaden, är emellertid en mindre Garminplotter installerad.

I Silver Beaver BR ingår samma Raymarineplotter som är tillval i Terhi, men här monterad i en instrumentpanel som har lika blank och vit plastyta som resten av båtens inredning. I provkörningens mulna väder märker vi emellertid ingen skillnad i reflexer mellan de båda instrumentpanelerna.

Däremot noteras att ratten på båda båtarna skymmer nedre delen av plottern, när jag som är av normallängd, 178 cm, sitter ner bekvämt i stolen. Höjer jag stolen för att se över ratten, innebär det istället att vindrutan inte skyddar lika mycket längre. Detta gäller alltså båda båtarna. Annars är förarplatserna väl utformade, med instrument och reglage lättöverskådliga och nåbara.

När jag fäller gasreglaget fullt framåt sticker Terhi 480 BR kvickt iväg, och kommer snabbt upp i planing, men när jag trimmar upp motorn lite för mycket glider båten en aning i sidled i svängarna, istället för att bita fast och svänga snabbare och skarpare.

Foto: Joakim Hermansson.

 

I bara små, korta motvågor utanför Dyvik Marina tycker jag nog att det skramlar och slamrar en hel del, och handskfacket åker upp flera gånger, trots att jag stänger det igen. Det sistnämnda är förmodligen bara en justeringssak, men ändå irriterande.

Toppfarten med 50-hästars Mercury mäts till 31 knop vid 6 000 varv, med en bränsleförbrukning på 19 liter i timmen. Behagligare färd är det i 22 knop och 4 500 varv, då förbrukningen stannar på beskedligare 10,7 liter i timmen, alltså under en halvliter per distans. Största tillåtna motor är 60 hästkrafter.

Även Silver Beaver BR kommer iväg och upp i planing snabbt, med en exakt likadan 50-hästars Mercury som hos koncernkusinen. När en bogserbåt passerar bjuds rejäla havsvågor, och vi behöver inte bli besvikna på hur båten uppför sig.

Silvern känns mycket styvare i sjön än sin kusin Terhi, mer gedigen och välbyggd och nästan helt utan störande slammer under gång. Precis som Terhin sladdar Silver dock en aning när motorn är upptrimmad till max, så man gör bäst i att sänka den en aning före undanmanöver eller andra skarpa svängar. Maxhastighet, marschfart och bränsleförbrukning samt varvtal skiljer sig bara med tiondelar från Terhins.

I standardutförande är Silver Beaver BR 41 700 kronor dyrare än Terhi 480 BR, men Raymarineplottern som ingår äter upp mer än hälften av den prisskillnaden. Terhin imponerar visserligen med alla rymliga stuvfack och den smarta kapellförvaringen, men Silver känns klart bäst i full fart ute på vattnet.

Eftersom vi främst gillar att köra båt lägger vi hellre till de tusenlappar som krävs och utser alltså Silver Beaver till vinnare i duellen mellan kusinerna från den finländska båtbyggarbygden.

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Nya Praktiskt Båtägande 2020/9

Ja
4
0
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!