Båtlivsorganisationerna: Dåligt vattenskoterförslag!

Transportstyrelsen har lämnat ett förslag till regeringen med krav på förarbevis för vattenskotrar, men förslaget gillas inte av båtlivsorganisationerna Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet, som tillsammans har fler än 300 000 medlemmar.

Båtlivsorganisationerna: Dåligt vattenskoterförslag!
Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet, har synpunkter på förslaget om vattenskotrar. //Foto: Anrita1705/Pixabay
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

I stället för ett förarbevis enbart för vattenskotrar vill dessa organisationer ha ett förarbevis för samtliga båtar som kan gå snabbare än 35 knop.
Så här uttrycker sig SBU, SXK och SSF i ett gemensamt pressmeddelande:
"Transportstyrelsens förslag tar inte ett helhetsgrepp på buskörandet på sjön. I år har vattenskotrar uppmärksammats där en del körs vårdslöst, med fara för andras och egnas liv och hälsa. Transportstyrelsens försök till definition av vattenskoter går lätt att runda och nästa år kanske det kommer andra farkoster, med stora motorer som väcker samma upprördhet på grund av buskörning på sjön. Då måste lagstiftarna göra om proceduren. Vårt förslag är enkelt, låt alla båtar och farkoster på sjön som kan köras över 35 knop omfattas av krav på förarbevis."

De tre organisationerna framhåller att Transportstyrelsen tidigare, i sitt remissvar till regeringens
utredning, var av uppfattningen att hela segmentet av snabbgående fritidsbåtar bör omfattas av allmänt förarbevis/båtkörkort.

SBU, SXK och SSF erbjuder sig också att genom Nämnden för Båtlivsutbildning, NFB, administrera ett sådant obligatoriskt förarbevis. NFB har sedan 1985 skött samtliga certifikat och behörigheter
för fritidsbåtar, och uppges därför inom befintligt behörighetssystem snabbt kunna komma igång med
ett nytt förarbevis, som då skulle kunna träda i kraft redan till sommaren 2021.

Transportstyrelsens förslag till regeringen anger den 1 januari 2022 som deadline, vilket enligt SBU,
SXK och SSF skulle innebära minst en sommar ytterligare med buskörningar och olyckor. Varför vänta så länge? frågar sig de tre organisationerna i pressmeddelandet.

Förarbevis för samtliga båtar som kan gå snabbare än 35 knop?
Ja
21
16
Nej