Ostindiefararen såld – seglar mot Kina nästa år

Osäkert om hon kommer tillbaks till Göteborg igen.

Ostindiefararen såld – seglar mot Kina nästa år
Nästa år ska Götheborg åter ge sig av mot Kina och vad som händer sedan är osäkert // Foto: Getty Images

Ostindiefararen Götheborg är såld – för en symbolisk summa till logistikföretaget Greencarrier och planen är att låta skeppet göra en ny resa till Asien och Kina.

När hon lämnar hemmahamnen i Göteborg nästa år kan det vara för gott.

– Det viktiga är att hon ska segla efter att ha legat vid kaj i fem år. Om hon kommer hem igen? Det står skrivet i stjärnorna, säger Stefan Björk, ordförande och ägare i Greencarrier, enligt GT.

Nu börjar ett nytt kapitel av Ostindiefararen Götheborgs historia – och kanske blir det skeppets allra sista. Kanske får det storstilade projektet sitt slut på andra sidan jorden – i Kina.

Logistikföretaget Greencarrier har sedan 2019 varit ägare till SOIC Ship Management AB, bolaget som skött driften av Ostindiefararen Götheborg. SOIC står för Svenska Ostindiska Companiet.

Nu har Greencarrier även köpt själva Ostindiefararen genom att förvärva det bolag som ägt skeppet, SOIC AB, av Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg. 

– Tidigare hyrde vi skeppet av SOIC AB, och då hade vi att rätta oss efter ägarna. Nu äger vi skeppet och kan investera i det och göra det vi tror är det riktiga, säger Stefan Björk, ägare och ordförande i Greencarrier.

 

Han vill inte avslöja köpesumman, men säger att det är en symbolisk summa.

– Det handlar egentligen inte om att köpa skeppet för skeppet är jättedyrt att operera. Det handlar om att ta kostnader för personal och att segla henne, vilket kostar runt 100 000 kronor om dagen.

– Skeppet har en enorm fördel, speciellt i Asien. Asien är väldigt viktigt för oss. En stor del av vår verksamhet är relaterad till Asien. Vi tror att skeppet kommer att ge oss bättre möjligheter att expandera snabbare där helt enkelt.

Tanken framöver är att Ostindiefararen ska segla mot Asien och Kina under våren 2022. På vägge planeras ett antal stopp i olika hamnar, bland annat i Medelhavet, Suezkanalen, Indien och Singapore.

– Vi jobbar också mycket med FN:s nummer 14-direktiv. Tanken är att ha med havsforskare ombord, säger Stefan Björk.

Företaget kommer också att erbjuda andra bolag eller föreningar att vara med och använda skeppet för att ta ombord kunder och andra intressenter längs vägen.

Senast Ostindiefararen Götheborg seglade till Kina var 2005-2007. Den gången återvände skeppet till Sverige och Göteborg, men nu är det osäkert om göteborgarna får se fartyget igen i hemstaden.

– Nu är det segla till Asien och Kina som gäller de närmaste två åren. Vad som händer därefter vet jag inte, säger Stefan Björk

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Vackert fartyg?
Ja
52
0
Nej