Candela är ett av två företag som Region Stockholm har tecknat ett "letter of intent" med inför övergången till mer miljövänliga alternativ // Foto: Båtnytt

Artiklar

Skärgårdstrafiken går mot el och vätgas

"Vårt mål är hundra procent förnybart bränsle i sjötrafiken 2030"

Text: Martin Strömberg • 2021-02-25 Uppdaterad 2021-06-09

Pendelbåtar som går på el och skärgårdsbåtar som drivs med vätgas.

Region Stockholm ser över sin flotta inför framtidens sjötrafik och mycket talar för att det kommer att se annorlunda ut inom en ganska snar framtid.

Många fartyg har gjort sitt och nya behöver köpas in. Och då tittar man på mer miljövänliga alternativ.

– Vårt mål är hundra procent förnybart bränsle i sjötrafiken 2030, säger Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikutskottet, enligt mitti.se.

Som det är nu körs 50 procent av trafiken på HVO, som är biodiesel. Annars är det vanlig diesel som används.

HVO är också tre gånger så dyrt, och det är ytterligare en anledning till att titta på andra drivmedel.

Regionen har nu tecknat ett “letter of intent” med två företag, Candela och Green City Ferries, för att visa att intresse finns för utveckling av miljövänliga fartyg. Detta inför att de två företagen ska söka medel från Trafikverket och EU för att testa nya typer av fartyg.

Den utvecklingen kan sedan komma regionen till godo, är tanken:

– Det är jätteviktigt att vi i nästa steg har möjlighet att byta ut till emissionsfritt, säger Michaela Haga.

Candela, med bas på Lidingö, har utvecklat eldrivna fritidsbåtar i kolfibermaterial. Kolfiber är lättare än aluminium och gör det möjligt med bärplansteknik, där båtarna går ovan vattenytan och därmed får mindre motstånd.

Green City Ferries har specialiserat sig på höghastighetsfartyg med el- eller vätgasdrift. Passagerarfärjan Movitz, som nu används i pendelbåttrafik, är ett exempel.

 

 

 

 
 

”Det verkar vara en riktig soptipp tyvärr”

Nu kan du välja en miljömärkt båtresa för sightseeing

Lista: Här är båtarna som flest vill ha

Region Stockholm utreder framtidens sjötrafik, och står inför ett vägval. Antingen fortsätter man ungefär som nu, med trafik till och från Strömkajen med stora fartyg och få avgångar, eller så satsar man på fler och mindre fartyg ute i skärgården, som angör hållplatser för övrig kollektivtrafik.

I det första scenariot kan nya miljövänliga fartyg köpas in, och de som inte faller för åldersstrecket kan drivas på HVO eller byggas om till vätgasdrift.

I det andra kan det bli fråga om mindre eldrivna fartyg, som kan ladda när de angör bryggor.

Region Stockholm har avtal med flera rederier som står för trafiken i olika delar av skärgården, och för pendelbåtarna. En del rederier äger båtarna de kör, andra är entreprenörer som kör regionägda Waxholmsbolagets båtar.

Några avtalsområden går ut 2028, och nya upphandlingar ska göras inför det.

– Då behöver vi kunna ställa miljökrav på utsläpp, svall och annat, säger Michaela Haga

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR


Text: Martin Strömberg • 2021-02-25
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top