Dansk dynamit – Sarvo 37 spränger gränser

Toppar 70 knop med elmotor tack vare Koeniggseggs teknikchef

Dansk dynamit  – Sarvo 37 spränger gränser
Enligt företaget så har Sarvo 37 fyra gånger så mycket kraft och vridmoment som en Porsche 911 Turbo S av modellår 2019 // Foto: Sarvo Marine

 

Idag har de snabbaste elbilarna redan passerat sina motsvarigheter med bensinmotor, men när det gäller elbåtar har utvecklingen tagit lite längre tid

Elbåtarna har släpat efter sina konventionella konkurrenter men den senaste tiden har det hänt saker i våra grannländer.

2019 döpte statsminister Erna Solberg norska Evoy1

Man antog då att det var världens snabbaste serietillverkade elbåt, med en kapacitet på 900 hästkrafter. Den högsta hastighet som norrmännen hade testat den i då var 49 knop, motsvarande cirka 91 km/h.

Tyska Say Carbon som förra året presenterade Say 29E. Med sin elmotor på 360 kW är den god för 50 knop, eller knappt 93 km/h, vilket då betecknades som rekord för serietillverkade elbåtar.

Det rapporterade Plugboats.

 

 

Nu har dock danska Sarvo Marine svarat på utmaningen, och det rejält.

Deras elbåt Sarvo 37 klarar 70 knop, motsvarande 130 km/h – och då går det undan på vattnet.

Bakom Sarvos drivlina står företagets teknikchef Jonas Voss som tidigare har lett arbetet med svenska Koenigseggs laddhybrid Regera skriver Ny Teknik.

På hemsidan berättar Sarvo att aluminiumbåtens design är inspirerad av danska minsvepare.

Den kilformade fören skär genom vågorna vid låg fart, medan undersidan har plattats ut mot aktern, vilket tillsammans ger en optimal energibesparing i alla hastigheter.

Sarvo 37 mäter 37 fot, eller 11,25 meter, och har en vikt på 4,78 ton – där batterisystemet står för 1,46 ton. 

 

Elmotorn kan leverera 1 280 hästkrafter, och enligt tillverkaren har den fyra gånger så mycket kraft och vridmoment som en Porsche 911 Turbo S av modellår 2019.

Den nedsänkta propellern är försedd med en kåpa som minskar den mängd luft som blandas med vattnet – vilket bidrar till en ökad acceleration och hastighet.

Men farten dödar naturligtvis räckvidden. Om man istället väljer att färdas i mer normala 10–20 knop ska batteripacket på 350 kWh ge en räckvidd på 130–185 km, alltså upp till 100 sjömil.

Med snabbladdning vid 360 kW med CCS-standard ska man kunna få ett fullt batteri på så lite som en timme. Med 60,5 kW laddning får man dock vänta 5,5 timme, samt 15 timmar vid 400 volt – alternativt drygt 47 timmar med en laddning vid 230 volt.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Kan tänka mig en elbåt?
Ja
32
12
Nej