Stockholm testar världens snabbaste elektriska fartyg

Drar 80 procent mindre energi än dagens pendlarbåtar

Stockholm testar världens snabbaste elektriska fartyg
Redan nästa år ska testerna med Candela P-30 inledas // Foto: Candela

 

Nästa höst kommer Region Stockholm att ta världens första elektriska bärplanssbåt i testtrafik under sex månader.

Det handlar om modellen P-30 från det Lidingöbaserade teknikföretaget Candela som ska vara världens snabbaste elektriska passagerarfartyg. Detta ska dra 80 procent mindre energi än dagens dieselfärjor och eftersom man kör "i luften" skapas nästan inga svallvågor.

Båten är tolv meter lång, har plats för 30 stycken personer, toppar 30 knop och har en räckvidd på 60 sjömil i 23 knop.

Om testerna faller väl ut kommer kommersiell trafik att inledas 2023.

 

 

 

Ur Pressmeddelande:

År 2022 tar Region Stockholm världens första elektriska bärplansskepp i testtrafik.

Candela P-30 drar 80 procent mindre energi än dagens dieseldrivna pendlarbåtar, gör inga svall och kan köra både långt och rekordsnabbt på ren el.

Stockholmarna blir först i världen att testa den nya fartygstypen i linjetrafik. Den12 meter långa pendelbåten Candela P-30 har en kapacitet på 30 personer och en räckvidd på 60 sjömil i 23 knop.

Toppfarten är 30 knop, vilket gör det till världens snabbaste elektriska skepp.

Sjösättning sker fjärde kvartalet 2022, varefterf artyget ska gå i sex månaders testtrafik hos tillverkaren.

Om projektet går som beräknat är stockholmarna sedan välkomna ombord i reguljär linjetrafik på världens första elektriska bärplansfartyg. Innovationsprojektet som omfattar 20 miljoner kronor finansieras av Trafikverkets FoI-portfölj för sjöfartsområdet med knappt 50% och bärplansfärjans tillverkare, Lidingö-företaget Candela Speed Boat AB, med cirka 50%.

Att elektrifiera snabbgående fartyg har hittills varit svårt, då konventionella skrov kräver mer energi än vad dagens batterier innehåller. Räckvidden blir för kort och farten för låg. Det Lidingöbaserade teknikföretaget Candela använder bärplan, en slags undervattensvingar, som lyfter upp skrovet ovanför vattnet och minskar energiförbrukningen med 80 procent jämfört med konventionella fartyg.

Det möjliggör för första gången elektriska fartyg som kan köra långt och snabbt och därmed ersätta dagens tonnage, även på skärgårdens längsta linjer.

 

 

P-30 beräknas ha en rad fördelar framför nuvarande tonnage enligt den Genomförbarhetsstudie som Regionens trafikförvaltning genomfört.

Var fartyget sätts in är ännu ej klart, men på linjen 83X Vaxholm-Slussen beräknas eldriften och bärplanens effektivitet kunna spara 5,2 miljoner SEK, eller 40 procent, i driftskostnader per år.

Restiden kortas med 15 minuter. Dessutom är bärplansfärjans svall enbart tio centimeter höga vilket kraftigt minskar den stranderosion som nuvarande skärgårdsbåtar orsakar.

– Vi är glada att stockholmarna blir först med att testa svensk teknik som vi tror kommer att revolutionera de sjöburna transporterna i världen. Jämfört med dagensfartyg kommer P-30 att vara mycket bekvämare och tystare att åka med, säger Gustav Hasselskog, VD för Candela.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Bra!
Ja
6
0
Nej